279
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

مرحوم آية اللّه سيد صادق طباطبايى فرزندان بسيارى داشت كه همگى از علماء و مفاخر شيعه بودند و ايشان همگى در مقبره طباطبايى در كنار پدرشان مدفون مى باشند.
1 ـ سيد محمدرضا طباطبايى كه وى از فقهاء معروف و علماء مشهور تهران بودند در مآثر و آثار ۱ آمده است كه وى بعد از پدر به جاى او در مسجد و محراب پدر به نماز ايستاد و ايشان در سال 1306 دار فانى را وداع گفت.
2 ـ آقا سيد جعفر طباطبايى كه عالمى فاضل و اديب و شاعرى ماهر بود و در شعر متخلص به (بانيس) بود.
3 ـ سيد محمد طباطبايى، ايشان از شاگردان ميرزاى بزرگ شيرازى بودند.
4 ـ حاج مير سيد احمد طباطبايى، از علماء بزرگوار خاندان طباطبايى بودند كه به همراه برادرش سيد محمد شاگرد مرحوم ميرزاى بزرگ شيرازى بودند وى در حدود 1325 درگذشت.
و بالاخره مرحوم آية اللّه سيد صادق طباطبايى همدانى پس از عمرى خدمت به شريعت در ربيع الثانى 1300 قمرى دار فانى را وداع گفت و در مقبره خانوادگى اش در نزديكى حرم عبدالعظيم حسنى مدفون گرديد.
كتبى كه شرح حال از وى را آورده اند عبارت اند از:
1 ـ مآثر و آثار، ص 150 و 225 .
2 ـ قصص العلماء، ص 129 .
3 ـ علماء معاصرين، ص 11 .
4 ـ فوائد الرضويه، ص 210 .
5 ـ اختران فروزان رى و تهران، ص 299.

1.همان، ص ۱۵۰ .


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
278

تهران مى نشست، به مقام بزرگوارى و سبط يد و نفاذ حكم و قبول عامّه كه او داشت كمتر كسى رسيده است. عمده تلمذ وى در اصول بر شيخ محمد حسين صاحب فصول بوده و بر آن كتاب نيز تعليقات پرداخته و احيانا شعرى فقيهانه مى ساخت الحق در حفظ حماى شريعت از هيچ دقيقه نمى گذشت و در هيچ باب اقدام و اهتمام او را ديگرى نداشت ولى جمعى از شياطين بر در محكمه وى گردانده بودند از ترافعين رشوه مى ستدند و به انواع وساوس و لطايف دسايس در استحكام احكام آن رئيس اسلام رخنه مى افكندند.
محقق شهير حاج شيخ عباس قمى در فوائد الرضويه ۱ آورده است:
صادق الحسينى الطباطبائى همدانى الاصل و طهرانى مسكن در (مقبره) مادرش دختر سيد مجاهد بوده است وى مهاجرت به كربلا نمود و نزد صاحب فصول تلمذ و شاگردى نمود آنگاه به تهران مهاجرت كرده و رحل اقامت افكند و از علماء طراز اول تهران گرديد. او سيدى بزرگوار و عالمى پرهيزكار و پارسا و صالح بود كه مردم به پيش مانده آب و غذاى او به تبرك مى جستند و او را مستجاب الدعوة مى دانستند و همواره از او طلب دعا مى كردند. بسيار از شريعت اسلام و طريق اهل بيت عصمت عليهم السلام حمايت نموده و در امر به معروف و نهى از منكر بسيار جدى و كوشا بود و از ملامت هيچ كس هراس نداشت تا در ماه ربيع الثانى 1300 قمرى از دنيا رفت و در اين مقبره خانوادگى اش مدفون گرديد. از آثار او حاشيه بر فصول مى باشد.
و نيز در مآثر و آثار ۲ آمده است كه:
ميرزا حيدرعلى مجد الادباء متخلص به ثريّا در تاريخ وفات سيد المجتهدين آقا سيد صادق طباطبايى همدانى الاصل طهرانى المسكن اعلى اللّه مقامه گويد:

سيد صادق عماد دين احمد شرنجله
از جهان آن سيد را دمويد شرنجله

پس ثريا در ميان پاى ادب بنهاد و گفت
جايگاه صادق آل محمد شرنجله

1.فوائد الرضويه، ص ۲۱۰، تأليف حاج شيخ عباس قمى .

2.مآثر و آثار، ص ۲۲۵ .

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 98395
صفحه از 395
پرینت  ارسال به