289
امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری

امامزادگانى كه به رى آمده اند


امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
288

استنساخ گرديده است . دو بيت مزبور بدين شرح است:

جوانمرد قصّاب اين شيردلكمر بسته شير يزدان بود
مزارش كه باشد بهشط نوينزيارتگه اهل ايمان بود
كلمه بهشط با «ط» استنساخ گشته و هنوز هم روى سنگ همين گونه ديده مى شود . علاوه بر دو بيت مزبور نقوش شيرهاى برجسته و تزيينات ساده هم در حاشيه سنگ تعبيه نموده اند .
هم بقعه و هم سنگ مزبور از آثار زمان تحعلى شاه به نظر مى رسد و چيزى قديم تر از آن زمان عجالتا پديدار نيست . نماى بيرونى بنا آجرى ساده بوده در مدخل بقعه ـ كه سمت مغرب است ـ اخيرا ايوان كوچكى با دو ستون افزوده نماى آجرى ساده آن طرف را بر خلاف قاعده تغيير داده اند و آن را با آجرهاى قرمز و سفيد درست كرده اند .
بقعه هاى متعدّدى به نام جوانمرد قصّاب در نقاط مختلف ايران موجود است و مانند چهل تن ، هفت تن ، چهل دختران ، هفت دختران ، هفتاد دو تن ، دوازده امام و امثال آن ، جا دارد مورد بررسى و تحقيق جداگانه واقع شود .
به مساحت كمى در شمال بقعه جوانمرد چشمه آب بزرگى است كه از زير تپه هاى انتهاى جنوبى خاك على آباد بيرون مى آيد و مانند چشمه على محلّ و مركز شستن فرش است كه چند نفر در آنجا مشتركا با چالاكى و مهارت كافى به اين كار اشتغال دارند . چشمه مزبور نيز مانند چشمه على از موقوفات آستانه حضرت عبدالعظيم عليه السلام مى باشد . آب اين چشمه هم از جلو باغچه جوانمرد قصّاب مى گذرد و در روزهاى تعطيل خصوصا در موسم بهار كه آب فراوانى در نهر يروزآباد جارى است روزهاى تعطيل خصوصا در موسم بهار كه آب فراوانى در نهر فيروزآباد جارى است عدّه اى از مردم تهران كنار اين نهرهاى آب زير سايه درختان بيد در مجاورت بقعه جوانمرد به آسايش به سر مى برند . ۱

1.آثار تاريخ طهران ، ص ۱۶۸ ـ ۱۶۹ .

  • نام منبع :
    امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 175381
صفحه از 336
پرینت  ارسال به