401
روح و ريحان ج3

مراقد ائمّه مكرّمين مى ايستند و مى خوانند در آنجا هم بخوانند جايز است .
وليكن ايشان را از موتاى ديگر امتياز دهند سزاوار و شايسته است حتى از احتراماتى كه از اصحاب نبى و ائمه مثل جعفر در موته و سلمان و ابى ذرّ و مقداد و حذيفه و جابر بن عبداللّه انصارى رضوان اللّه عليهم مى نمايند بايد بيشتر نمايند ؛ از آنكه نسبت ايشان به خانواده عصمت و طهارت ۱ و قرابت با صديقه طاهره ـ عليها سلام اللّه ـ همان امتيازى است كافى ، كلام در آداب و دخول و اذن است به همان نحوى كه زوّار در استيذان مراقد ائمه ساعى و داعى اند آيا جايز است در قبور امامزادگان معمول دارند يا نه ؟ جواب توان گفت : بعد از اينكه زيارتى مأثور نباشد البته اين آداب هم از ايشان نرسيده است بلى در آخر روايت سعد اشعرى كه حضرت رضا عليه السلام امر به زيارت حضرت فاطمه معصومه فرموده است .
مرحوم مجلسى طاب ثراه در كتاب « تحفة الزائر » ۲ فرموده اند : چون به نزد قبر آن حضرت برسى نزديك بالاى سر رو به قبله بايست و سى و چهار مرتبه « اللّه اكبر » و سى و سه مرتبه « سبحان اللّه » و سى و سه مرتبه « الحمدللّه » بگو پس اين زيارت را بخوان . . و بعد از نقل زيارت فرمود : محتمل است زيارت از تتمه قول امام عليه السلام نباشد .
و داعى هم عرض مى نمايد كه : ظاهراً اين تسبيحات خواندن هم در بالاى سر جزء حديث سعد اشعرى نبوده است اگر آن فقره جزء حديث است ناچار متضمن اين زيارت منقوله خواهد بود و الاّ فلا ، واگر آن طور ايستادن و تسبيحات خواندن در خدمت حضرت معصومه صحيح بوده باشد در خدمت حضرت عبدالعظيم نيز جايز است نه بر حسب استحباب و قياس و نه بر حسب نصّ مخصوص بلكه بر حسب امر به تعظيم اولاد ائمه براى انتساب به ائمه طاهرين عليهم السلام ، و لازم است ملاحظه و قصد ورود نكند و ثواب قرائت تسبيحات منقوله با تقديم تسبيح به تحميد در اين مورد معلوم و واضح است به قصد تعظيم

1.در چاپ سنگى : طاهرت .

2.و نيز در بحار الانوار ۹۹/۲۶۵ به نقل از بعضى كتب زيارات .


روح و ريحان ج3
400

آنكه در خود زيارت معنويّتى باشد محض حضور ايشان كفايت نمى كند ، و معنويت در تمام اعمال عموماً و در عمل زيارت خصوصاً ايمان كامل است كه اصل اصيل واسّ اساس اوست و معنى و روح و حقيقت ايمان ولايت امير مؤمنان عليه السلام و عترت طاهرين مكرّمين ايشان است و حقيقت ولايت جنّت دائمه باقيه اخرويّه است مثل اينكه حضرت امير عليه السلام فرمود : « من نماز مؤمنين هستم » چون اوصاف نماز كاملاً از ايشان ظاهر شد و آن ذات مقدّس به اين صفات قدسيّه اتّصاف يافت گويا با نماز متحد شد ، پس معنى زيارت حضور زائر است در نزد مزور و تلفظ به الفاظ مخصوصه و اين حاضر شدن به منزله جسد است ، اما روح آن ولايت اهل بيت عصمت است كه اين جسد را زنده دارد و اين زندگى پاينده است و فنائى ندارد و از اوصاف جنت نعيم است كه دار البقاء نام اوست .
پس زائر هر قدر مقام ولايت را بيشتر تكميل نمود و مرتبه ايمان را زياد ترقى داد به جنت موعود كه حقيقت ايمان ولايت است نزديكتر مى شود البته ، بلكه حقيقتش همان بهشت است كه معارف و لذات معنويّه بوده باشد و آن موجبه جنّت جسدانى است و تفكيك روح و جسد در صورت و معنى به اين بيانِ روشن ، محال است .

اختصاصٌ لاهلِ الاخلاص

امامزادگانى كه نصوص به نحو مخصوص در زيارت كردن قبورشان وارد شده است

بدان مشهور بين علماء آن است كه چند نفرند كه به زيارتشان از امامزادگان نصوص خاصّه وارد است اما زيارت نامه بخصوص منقول نيست ، يعنى : امام نفرموده است اين زيارت نامه را در مزار ايشان بخوانيد مانند زيارات كثيره ائمه طاهرين ، اما علماء اسلام زيارت نامه ها از خودشان تأليف كرده اند و به ما آموخته اند هرگاه زائرين قبور ايشان بعضى از خطابات و الفاظ كه مشتمل بر تعظيم و تكريم هر يك مى شود چنانكه خدمت

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 174936
صفحه از 427
پرینت  ارسال به