و مراد از راعى قلب است و اعضاء رعيّتند . چنانكه مرويست : إن رسول اللّه صلى الله عليه و آله وسلم : رأى مُصلّياً يبعث بلحيته ، فقال : « اما هذا لو خشع قلبه لخشعت جوارحه فان الرّعيّة بحكم الراعى »۱ .
و خوب است از كيفيات نمازهاى انبياء و اولياء و ارتعاش فرائص ۲ واصفرار وجوه زاهدين از خوف حق ، زمان اشتغال به صلاة به خاطر بياورد ، و اگر نه آنچه را كه مى گويد در قلب او نيست ، خداوند مى فرمايد : اى كاذب ! با من خدعه مى نمائى ؟ ! به عزّت و جلالت خودم ! تو را از حلاوت ذكر و قرب و مناجات خودم دور نمودم .
اما تفصيل وظايف قرائت فاتحة الكتاب در اين محل خواننده را تحمّلى نيست ، پس يكى از وظايف قيام ، توجّه به قيام خلق است فى « يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ »۳ .
پس خوب است در حين قرائت ، وعد و وعيد و خوف و رجاء و امر و نهى و موعظه و عبرت و فهم و تدبّر و رحمت و عذاب و تمجيد و تعظيم ترتيل را متوجه باشد .
در اينكه شيطان موكّل است كه نمازگزار را به وسوسه اندازد
و عجب است شيطان پرده غفلت به روى قلب انداخته است و از اسرار و معانى قرآن او را ممانعت نموده است .
نبوى صلى اللّه عليه و آله : « لولا انّ الشياطين۴يحوُمونَ على قُلوب بنى آدم لنظروا إلى الملكوت۵»۶ .
و شهيد ثانى طاب ثراه فرمود : معانى قرآن و اسرار آن از جمله ملكوت است و حجاب
1.رسائل الشهيد الثانى ( اسرار الصلاة ) : ۱۲۴ ، زبدة البيان ، اردبيلى : ۵۲ ، الجعفريات : ۳۶ ، تحفة الفقهاء ، سمرقندى ۱/۱۴۱ .
2.در چاپ سنگى : فرائض .
3.مطففين : ۶ .
4.در چاپ سنگى : الشيطان .
5.در چاپ سنگى : ملكوت .
6.رسائل الشهيد الثانى ( اسرار الصلاة ) : ۱۳۸ ، بحار الانوار ۶۰/۳۳۲ .