163
روح و ريحان ج3

و ديگر از زمان غيبت صغرى فضلاء ملت و علماء اين شريعت مانند محمّدين ثلاثه ۱ ، و مرحوم شيخ طوسى ، و سيدَيْن ۲ ، وحليَّيْن ۳ ، و محقّقين ۴ ، و فاضلين ۵ ، و شهيدين ۶ و مجتهدين ديگر الى زماننا با جدّ و جهد در فصول اصول به قدر استفراغ وسع ، استنباط احكام شرعيّه و فروع مستخرجه از قواعد كليه كه مأخوذه از اهل بيت عصمت عليهم السلام بوده است كرده اند ، فشكرَ اللّه مساعِيَهم ! على ما بذلوا جهدهم و صرفوا اعمارَهم فى معرفة احكام اللّه واحكام رسوله والائمّة الهادين المهديين من آل طه وياسين صلوات اللّه عليهم أجمعين .

1.محمّدين ثلاثه يا مشايخ ثلاثه عبارتند از سه استوانه استوار دين : محمد بن يعقوب كلينى ( در گذشته ۳۲۸ ) ، محمد بن على صدوق ( ۳۸۱ ) ، محمد بن حسن طوسى ( ۴۶۰ ) . بنگريد به : معجم الرموز و الاشارات : ۳۰۶ ـ ۳۰۷ .

2.سيدين ( سيدان ) : سيد مرتضى على بن حسين موسوى ( ۴۳۶ ) و سيد ابن زهره حمزة بن على حلبى ( ۵۸۵ ) . معجم الرموز والاشارات : ۲۵۵ ـ ۲۵۶ .

3.حليين : جعفر بن حسن حلى ( ۶۷۶ ) و حسن بن يوسف بن مطهر علامه حلى ( ۷۲۶ ) ، البته حليّين بر ابن ادريس ( ۵۹۸ ) وعلامه و نيز بر ابن ادريس و سبط وى يحيى بن احمد نيز اطلاق شده است . معجم الرموز والاشارات : ۲۴۳ . البته با توجه به اينكه محقق حلى در تعبير بعدى ( محققين ) نيز وارد شده لذا در مقام مناسبتر است به تعابير اخير اخذ شود .

4.محققَيْن : محقق حلى جعفر بن حسن (۶۷۶) ومحقق كركى نور الدين على بن عبدالعالى (۹۴۰) . معجم الرموز والاشارات : ۳۰۵ .

5.فاضلين : بر محقق حلى ( ۶۷۶ ) و علامه حلى ( ۷۲۶ ) و نيز علامه و فرزندش فخر المحققين ( ۷۷۱ ) اطلاق شده و در اصطلاح علماى رجال به علامه حلى ( ۷۲۶ ) و ابن داود ( ۷۴۰ ) گفته مى شود ، و در حديث به علامه محمد باقر مجلسى ( ۱۱۱۰ ) و پدرش محمد تقى مجلسى ( ۱۰۷۰ ) . معجم الرموز والاشارات : ۲۸۸ . البته در مقام جهت عدم تداخل اصطلاحات حمل بر مورد اخير بهتر است .

6.شهيدين : شهيد اول محمد بن مكى عاملى ( ۷۸۶ ) و شهيد ثانى زين الدين بن على عاملى ( ۹۶۵ ) . معجم الرموز والاشارات : ۲۶۰ .


روح و ريحان ج3
162

نبوده و نصوص بر نفى و اثبات آنها نرسيده بلكه در اين زمان شايع و ذايع شده اگر بخواهيم تمام آنها را اجتناب و احتراز نمائيم همانا عسر [و] حرج است ، پس به اباحه اصليه و عمومات آيات و نصوص مطلقه عمل مى نمائيم مانند كريمه : « خَلَقَ لَكُم مَا فِى الْأَرْضِ جَمِيعاً »۱ .
و كريمه : « وَأَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا »۲ .
و حديث : « لا تنقض اليقين بالشك ابداً ولا تنقض اليقين إلاّ بيقين مثله »۳ .
و حديث : « كلّ شى ء لك حلال حتّى تعلم انه حرام بعينه »۴ .
و حديث : « كلّ شى ء طاهر حتى تعلم انه قذر »۵ .
پس از عمومات وارده در معرفت مكلف و مكلف به و تكليف به ميسور و عدم تكليف به معسور و ما لا يطاق و دفع ضرر مظنون و دفع ضرر از نفس و مال و غير آن توان گفت كه : احتراز و احتياط لازم نيست .
و همچنين بعضى از مجتهدين ارتكاب شبهات را ملحق به ما لا نصّ فيه كرده اند و عمل به اطلاقات آيات و عمومات روايات ننمودند با آنكه حديث « من ارتكب الشبهات فقد اقتحم فى الهلكات »۶ را خوانده اند .

1.بقره : ۲۹ .

2.بقره : ۲۷۵ .

3.قريب بدين مضمون در : من لايحضره الفقيه ۱/۶۱ ح ۱۳۶ ، بحار الانوار ۲/۲۷۴ ح ۱۷ ، نهاية الاحكام ۱/۵۹ ، كافى ۳/۵۶ ح ۱ .

4.قريب بدين مضمون در : بحار الانوار ۲/۲۷۳ ح ۱۲ ، كافى ۵/۳۱۳ ح ۴۰ ، تهذيب الاحكام ۷/۲۲۶ ح ۹ .

5.صريح روايات چنين نيست . بله شيخ صدوق در مقنع : ۱۵ چنين نقل فرموده : « كل شى ء طاهر إلاّ ما علمت أنه قذر » ، و به نقل از وى در مستدرك الوسائل ۲/۵۸۳ ح ۲۷۹۴ با لفظ « حتى تعلم » بجاى « الا ما علمت » . در اكثر روايات نيز بجاى « كلّ شى ء » لفظ « الماء » آمده مانند روايت كافى ۳/۱ ح ۲ و ۳ ، من لا يحضره الفقيه ۱/۵ ح ۱ .

6.عبارت حديث چنين است : « فان الوقوف عند الشبهات خير من الاقتحام فى الهلكات » . بنگريد به : كافى ۱/۶۸ ح ۱۰ ، من لا يحضره الفقيه ۳/۱۱ ح ۳۲۳۳ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 174949
صفحه از 427
پرینت  ارسال به