حضرت رسول صلى الله عليه و آله فرمود : « قد كثر علىّ الكذّابةُ . . »۱« فلو وصل إليكُمْ منّا حديثاً فوافِقوه كتاب اللّه فان وافقَ الكتاب فخُذُوه وإلاّ فَاضْرِبُوهُ على الحائطِ »۲ . يعنى : پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود : « دروغ گوى بعد از اين بسيار مى شوند اگر بسوى شما از ما حديثى برسد موافق با كتاب خدا كنيد اگر مطابق و موافق شد آن را اخذ نمائيد و اگر نه بزنيد او را به ديوار » .
و ديگر فرموده اند : « خُذ بِما اشتهر بين أصحابِكَ ودَعِ الشاذَّ النادرَ ؛ فان المجمع عليه لا ريبَ فيه »۳ .
پس ، از اصول اربعمائه به تدريج و مرور زمان تنقيص و تحريف شد و كتب احاديث مؤلّفه در ازمنه ائمه عليهم السلام مندرس گرديد ، و به همين نحو كتابهاى پيروان ايشان از طاطريين و نوبختيين و اشعريين و كوفيين و قميين ، و در اين زمان منحصر است مأخذ اخبار و آثار به كتب اربعه ، يعنى : « كافى » از مرحوم محمّد بن يعقوب كلينى ، و « من لا يحضره الفقيه » از مرحوم صدوق ، و « تهذيب » و « استبصار » از مرحوم شيخ ـ نوّر اللّه مراقدهم و مضاجعهم اجمعين ـ و اعتماد سابقين و حاضرين از مجتهدين بر اين چهار كتاب است .
در اعتماد اخباريين است به كتب اربعه
و اخباريين به نحوى به اين چهار كتاب متمسّك اند و دعوى قطعيّت اخبار آنها را مى نمايند كه ديگر رجوع به علم رجال و درايت نمى نمايند ، چنانكه مرحوم ملا امين استرآبادى بر اين دعوى تصريحات دارد و براى تثبيت مدّعا بِهِ خود شواهد و تأكيدات
1.در كافى ۱/۶۲ ح ۱ روايت از حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله بدين صورت نقل شده است : « أيها الناس ! قد كثرت علىّ الكذابة ، فمن كذب علىّ معتمداً فليتبوء مقعده من النار . . » . نيز بنگريد به : الخصال ۲۲۵ ح ۱۳۱ .
2.مضمون بعضى از روايات است ، چنانچه شيخ طوسى در عدة الاصول ۱/۳۵۱ ( تحقيق انصارى ) بدان اشاره كرده است . نيز بنگريد به : التبيان ۱/۵ ، مجمع البيان ۱/۲۷ .
3.قوانين الاصول : ۳۷۴ ، در مجاميع حديثى فقط تا لفظ « النادر » روايت شده مانند : مستدرك الوسائل ۱۷/۳۰۳ ح ۲ ، عوالى اللآلى ۴/۱۳۳ ، بحار الانوار ۲/۲۴۵ .