83
سياست‌نامه امام علي (علیه السلام)

اخلاقى و بنيادهاى انسانى غافل بماند. نگرشِ اين خلق و خوى جنگى و آيين اخلاقى نبرد در سيره علوى، درس آموز است و بيداركننده. برخى از عناوين اين موضوع را بدين قرار مى توان گزارش كرد:

الف ـ آغاز به جنگ ، هرگز!

امام، هرگز آغاز به جنگ نكرد و تا دشمن، در نهايت خيره سرى، عرصه را بر گفتگو و رويارويى مسالمت آميزْ تنگ نكرد، دست به شمشير نبرد و به همراهان و ياران خود نيز تأكيد كرد كه هرگز آغازِ به نبرد نكنند. به واقع، اين سياست امام، تأكيدى است بر صلح دوستى اسلام علوى و ارزش هاى انسانى، و مخالفت با ستيزه جويى.
امام، اين سياست را هماره معمول داشت و بر آن پاى فشرد. جندب ازدى مى گويد:
إنَّ عَلِيا كانَ يَأمُرُنا فى كُلِّ مَوطِنٍ لَقينا فيهِ مَعَهُ عَدُوّا فَيَقولُ : لا تُقاتِلُوا القَومَ حَتّى يَبدَؤُوكُم فَأَنتُم بِحَمدِاللّهِ عز و جل عَلى حُجَّةٍ وتَركُكُم إيّاهُم حَتّى يَبدَؤُوكُم حُجَّةٌ أُخرى لَكُم .۱هرگاه همراه على عليه السلام با دشمن رو به رو مى شديم، به ما فرمان مى داد : «با آنان، نبرد نكنيد تا آنان، آغاز كنند؛ چرا كه شما بحمداللّه عز و جل برهان داريد و رها كردن آنان تا نبرد را آغاز كنند، برهانى ديگر است براى شما» .
بدين سان، او نشان مى داد كه در فرهنگ او ستيزه گرى اصل نيست و صلح و آرامش ، اصل است.
چنين بود كه امام، به نيروهاى رزم آورش سفارش كرده بود تا آغاز به جنگ نكنند و چون آتش جنگ با شروع دشمن، شعله ور شد و به يارى خداوند، دشمنْ شكست خورد، فراريان را نكُشند، بر مجروحان يورش نبرند، بدن ها را عريان

1.بنگريد به: ص ۳۸۷ (ح ۵۱۱) .


سياست‌نامه امام علي (علیه السلام)
82

در سياست جنگى، چاره انديشه خردمندانه است براى دستيابى به پيروزى و تا حدّ امكان، تن زدن از چنگ زدن به خلافِ واقع. عدى بن حاتم مى گويد كه در هنگامه رويارويى نيروها در صفّين، على عليه السلام با صدايى رسا، آن گونه كه يارانش مى شنيدند، فرمود:
وَاللّهِ لَأقتُلَنَّ مُعاوِيَةَ و أصحابَهُ .به خدا سوگند ، معاويه و يارانش را خواهم كشت .
آن گاه در پايان كلام، در حالى كه صدايش را كوتاه كرده بود، فرمود :
إن شاء اللّه !
راوى مى گويد، گفتم: «اى امير مؤمنان! شما سوگند ياد كردى و آن گاه، استثنا كردى. چرا؟».امام فرمود:
الحَربُ خُدعَةٌ .۱جنگ ، نيرنگ است .
امام در برخورد با عمرو بن عبدود نيز از اين شيوه بهره گرفت و با استفاده از فرصتى كه با اين شيوه فراچنگ آمده بود، او را از پاى درآورد.
بدين سان، بهره گيرى مولا از خدعه نيز همسوى با ارزش ها و كرامت هاى انسانى است و از سوى ديگر، روشى كارآمد و دقيق در رزم آورى.

5 . اخلاق جنگ

در فرهنگ علوى، جنگ، براى دفاع از كيان مكتب و در جهت دفع ظلم و رفع ستم و زدودن دشوارى هاى راه حكومت است. او كه «شمشير از پى حق مى زد»، نمى توانست در دشوارترين لحظات نبرد و در سخت ترين لحظات جنگ، از اصول

1.بنگريد به: ص ۳۸۵ (ح ۵۱۰) .

  • نام منبع :
    سياست‌نامه امام علي (علیه السلام)
    سایر پدیدآورندگان :
    مهريزی، مهدي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    سوّم
تعداد بازدید : 54233
صفحه از 435
پرینت  ارسال به