تاريخ : شنبه 1391/9/11 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 10400
حماسه عاشورا شورانگیز‌ترین حماسه تاریخ بشری است

حماسه عاشورا شورانگیز‌ترین حماسه تاریخ بشری است

حجت الاسلام و المسلمین باقریان گفت: حماسه عاشورا شورانگیز‌ترین حماسه تاریخ بشریست و نیرومندترین احساسات میلیونها انسان را برانگیخته است.

حجت الاسلام و المسلمین باقریان در گفتگو با حدیث نت، اظهارداشت: نهضت عاشورا میراث گرانبهایست که تمام ارزشهای مورد نیاز جامعه را در خود جمع کرده و می ‌تواند با معارف زلال خود راههای سعادت را به انسانها نشان دهد.
وی گفت: اگر فلسفه قیام عاشورا به درستی تبیین شود، قلبهای انسانهای آزاده را به خود جلب و وسیله ‌ای برای اتحاد و هم‌بستگی می‌ شود.
این پژوهشگر علوم حدیث با اشاره به اینکه فرهنگ عاشورا همچون سلاحی نیرومند و کارآمد در دست مسلمانان است، یادآورشد: شیوه‌ های که می‌ توان از نهضت عاشورا در گسترش اسلام بهره گیری کرد، الگوسازی و الگوگیری از این نهضت است.
حجت الاسلام و المسلمین باقریان تصریح کرد: در سیره اهلبیت علیهم السلام آمده است: شخصی بنام ریان ابن شبیب می گوید دخلت علی الرضا علیه السلام فی اول یومٍ من المحرم فقال ان المحرم هوالشهر الذی کان اهل الجاهلیه یحرمون فیه الظلم والقتال لحرمته ، فما عرفت هذه الامه حرمه شهرها ، ولا حرمه نبیها صلی الله علیه وآله ، لقد قتلوا فی هذا الشهر ذریته وسبوا نساءه ، وانتهبوا ثقله ، فلا غفرالله لهم ذلک ابدا .... روز اول ماه محرم خدمت آقا امام رضا علیه السلام رسیدم در اینجا روایت مفصلی از امام است که در امالی شیخ صدوق آمده است: امام به شبیب فرمود آیا می دانی محرم چه ماهی است؟ محرم ماهی است که به خاطر حرمتی که داشت مردمان دوره جاهلیت در آن ماه ظلم و کشتار و جنگ نمی کردند ولی این مردم حرمت این ماه و حرمت پیغمبرش را نگه نداشتند و فرزند رسول خدا را کشتند و اهلبیت پیغمبر را به اسارت بردند و بچه هایش را آواره کردند و کتک زدند و اموال را به غارت بردند و حتی از پیراهن امام هم نگذشتند.
در ادامه امام فرمودند: یا ابن شبیب ان کنت باکیا لشی ء فابک للحسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام ... ای شبیب اگر میخواهی برای چیزی گریه کنی برای حسین علیه السلام گریه کن زیرا چنان جدم را کشتند که هنوز کسی را چنین نکشتند و 18 نفر از خانواده اش را نیز کشتند که شبیهی برای هیچ کدام از آنها بر روی زمین پیدا نمی شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :