تحليل گفتمان ادبى خطبه ‏هاى حضرت زينب(س) - صفحه 128

اين جستار با توجّه به انواع ارتباطها و پيوندها، مى‏كوشد تا با روش توصيفى - تحليلى و استفاده از ابزار كتابخانه‏اى، به بررسى جنبه‏هاى ادبى و اجتماعى خطبه‏هاى حضرت زينب بپردازد.

كليدواژه: گفتمان / تحليل گفتمان / گفتمان ادبى / حضرت زينب(س) / خطبه حضرت زينب.

1. مقدمه‏

تحليل متون ادبى از قديم، رواج داشته است. توجّه به جزئيّات و بافتهايى همچون كلمه و جمله و توجّه به نكات بلاغى از خلال جزئيّات، از جمله ويژگيهاى تحليل متون ادبى در روزگاران گذشته بوده است.
سالهاست كه تحليل متون ادبى از بررسيهاى توصيفى عبور كرده است و از يك سو، كلّيّه ساختارهاى متون ادبى از جزئى‏ترين آنها همچون حروف و كلمات، تا واحدهاى بزرگ‏تر از جمله، همچون زبان، مورد بررسى قرار گرفته و از سوى ديگر، اين متون به عنوان پديده‏هاى زبانى - كه در تعامل با اجتماع‏اند - بررسى مى‏شوند.
در اين زمينه، نظريّات گوناگونى در تحليل زبان وتوليدات زبانى شكل گرفت كه به بررسى زبان از خلال ارتباط آن با اجتماع پرداخته شد. نظريّه تحليل گفتمان از جمله اين نظريّات است كه توجّه بسيارى از تحليلگران را به خود جلب كرده است. تحليل گفتمان به بررسى متون ادبى از جنبه ساختارهاى زبانى و بافت متنى مى‏پردازد. نظريّه گفتمان در زبان‏شناسى متولّد شد. زليگ هريس، زبان‏شناس ساختارگراى آمريكايى، اوّلين‏بار اصطلاح تحليل گفتمان را به كار برد. او ديدى صورت‏گرايانه به جمله را مطرح كرد و تحليل گفتمان را صرفاً نگاهى صورت‏گرايانه به جمله ومتن برشمرد. (9: ص 8)
در دهه‏هاى بعد، تحليل گفتمان داراى ميدان وسيع‏ترى شد و عدّه‏اى از زبان‏شناسان، در ده‏هاى 70 و 80 ميلادى، مفهوم بافت را نيز در تحليل گفتمان وارد

صفحه از 148