نصر بن مزاحم(م 212 ق)

ولادت‏

ابوالفضل، نصر بن مزاحم بن سيار منقرى، از مورخان بزرگ شيعه در كوفه به دنيا آمد ولى تاريخ درباره زمان تولد او ساكت است.

برخى او را از طبقه ابو مِخنف مى‏دانند و با توجه به اينكه نصر، عمرى طولانى داشته و ابو مخنف قبل از سال ۱۷۰ هجرى فوت كرده احتمال مى‏رود كه نصر متولد حدود سال ۱۲۰ هجرى باشد.

محل زندگى‏

نصر بن مزاحم بيشتر عمر خود را در بغداد به سر برده است. بغداد در آن زمان شهرى نو بنيان بوده ولى به دليل اينكه پايتخت و مركز خلافت بود چهره‏هاى سرشناس و مشهور علمى فراوانى را به سوى خود جذب كرده بود.

خطيب بغدادى در كتاب تاريخ بغداد، وى را به عنوان يكى از شخصيت‏هاى علمى بغداد نام برده است.

وثاقت و اعتبار

اين كتاب تنها كتاب نصر بن مزاحم است كه به دست ما رسيده و شهرت وى نيز بيشتر به خاطر همين كتاب است. وى در كتاب خود هماهنگى و نظم خوبى را در بيان حوادث تاريخى به كار برده است.

تاريخ دانان در اعتبار نصر بن مزاحم اختلاف نظر دارند كه ظاهرا دليل اين اختلاف، شيعه بودن اوست.

ابن حبّان وى را جزء شخصيت‏هاى ثقه و مورد اطمينان ذكر كرده. ابن ابى الحديد درباره ايشان گفته است:« نصر بن مزاحم شخصيتى ثقه و مورد اطمينان و استوار است و گفته‏ها و نقل‏هايش صحيح مى‏باشد. وى از روى هوى و هوس و دروغ چيزى نگفته است. او از مردان راوى حديث به شمار مى‏آيد.» اما عقيلى درباره او مى‏گويد:« نصر بن مزاحم شيعه است و در حديث و سخنان او اضطراب به چشم مى‏خورد، زيرا سخنانش با هم ناسازگار مى‏نمايد.» ابو حاتم درباره او مى‏گويد:« احاديث نصر بن مزاحم انحراف دارد و به احاديث وى عمل نمى‏شود.»

اساتيد

وى در شهر بغداد از محضر درس سفيان ثورى و شعبة بن حجاج و حبيب بن حسان و عبد العزيز بن سياه و يزيد بن ابراهيم شوشترى و ابو الجارود و زياد بن منذر بهره برده است.

شاگردان‏

از محضر درس وى شخصيت‏هايى همچون فرزندش حسين بن نصر و نوح بن حبيب قومسى و ابو الصلت هروى و ابو سعيد اشجع و على بن منذر طريقى و برخى شخصيت‏هاى كوفى بهره برده‏اند.

تأليفات‏

وى تأليفات متعددى دارد كه به برخى از آنها اشاره مى‏كنيم:

۱- وقعة صفين ۲- الجمل ۳- الغارات ۴- مقتل حجر بن عدى ۵- مقتل حسين بن على عليه السلام ۶- عين الوردة ۷- اخبار المختار ۸- المناقب‏

وفات‏

نصر بن مزاحم در سال ۲۱۲ هجرى چشم از اين جهان بسته و به سوى معبود و معشوق خويش شتافت.