تاريخ : پنج شنبه 1402/7/20 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 76414
بررسی اهداف زیارت در پیش نشست همایش بین المللی «الاهیات زیارت»

بررسی اهداف زیارت در پیش نشست همایش بین المللی «الاهیات زیارت»

برگزاری چهارمین پیش ‌نشست همایش بین‌المللی الاهیات زیارت با همکاری آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام، پژوهشگاه قرآن و حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و انجمن علمی فلسفه دین ایران.

چهارمین پیش ‌نشست همایش بین المللی " الاهیات زیارت" با حضور و سخنرانیحجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام با عنوان"اهداف زیارت" برگزار گردید.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در ابتدای این نشست گفت؛ در فرهنگ عامه، هدف زیارت حاجت خواهی از معصومان علیهم السلام است و تعدادی از زائران توجه کمتری به معرفت معصومان علیهم السلام و معنا و مفهوم واقعی زیارت دارند.

ایشان اظهار داشت: در روایات ما زیارت به صورت هدفمند مطرح شده است. به عنوان نمونه محمد بصری از امام صادق علیه السلام نقل می‌کند که: «امام باقر علیه السلام از زائری سوال کردند که چه کسی را زیارت کردی و هدف تو از زیارت چه بود؟ او پاسخ می دهد: هدفی جز نزدیکی به خدا ندارم».

وی افزود: برای زیارت در روایات اهداف متعددی ذکر شده است: یکی از آنها مسئله نزدیکی به خداوند متعال و دیگری ایجاد تحول روحی و اخلاقی در زائران است. در رابطه با حج حدیثی وجود دارد که از نشانه‌ قبولی حج نزد خداوند متعال تغییر رفتار حاجیان پس از حج است، یعنی اگر در اعمال و رفتار حاجی تغییر مثبت ایجاد شد نشان دهنده آن است که حج وی قبول شده است.

تولیت مقدس آستان حضرت عبدالعظیم حسنی در ادامه اظهار داشت: توبه و بازگشت یکی دیگر از اهداف زیارت است که در زیارت‌نامه‌ها صریحاً به آن اشاره شده است.

وی افزود: بیعت با پیشوایان از اهداف دیگر زیارت است. در فرهنگ تشیع، امام زنده و مرده ندارد. آنها واسطه فیض میان بندگان و خداوندند و به همین دلیل در زیارت بیعت و تجدید میثاق یکی از اهداف زیارت مطرح شده است.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در ادامه نشست گفت: یکی از اهداف مهم دیگر زیارت، برائت از دشمنان خدا و اهل بیت علیهم السلام است. اینکه متوکل عباسی، مزار حضرت سیدالشهداء علیه السلام را تخریب می‌کند و مزار ایشان را به آب می‌بندد نشان می‌دهد که مزار امام حسین علیه السلام پایگاهی برای احیای شعائر حسینی و نفی ظلم بوده که خلیفه ظالم مجبور به چنین شده است. در اکثر زیارت‌نامه‌ها به برائت از ظالمان و پایه گزاران ظلم و ستم تصریح شده است.

ایشان در ادامه افزود: جهل زدایی نیز عملی از اهداف زیارت است. به بیان بهتر؛ زیارت پیمانی است با معصوم علیه السلام در جهت پیروی از او به عنوان اسوه و الگو و نتیجه چنین پیروی هایی‌ از جهل خواهد بود. همچنین توصیه‌های وارد شده از اعمال قبل زیارت، نشان دهنده اهتمام معصومان علیهم السلام به تغییر در سبک زندگی و رعایت طهارت باطنی و ظاهری می‌باشد.

وی اظهار داشت: یکی از آداب زیارت، حلالیت طلبیدن و خالص کردن مال است. اگر زائران به همین دستور توجه کنند بسیاری از مسائل و پرونده‌های قضائی و کیفری در حوزه امور مالی حل خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در پایان  گفت: در کتاب کامل الزیارات، امام معصوم علیهم السلام کسانی که در سفرهای زیارتی اسراف می‌کنند را نکوهش کرده و فرموده‌اند که کمتر غذا بخورید و گرسنهو تشنه باشید چرا که حسین بن علی علیهما السلام گرسنه و تشنه شهید شد.

لازم به ذکر است  پیش نشست همایش بین المللی "الاهیات زیارت" با همکاری آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام، پژوهشگاه قرآن و حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و انجمن علمی فلسفه دین ایران با ارائه و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام و حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث و رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث و حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباس پسندیده، عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث و رئیس پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد غلامعلی، عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث و معاون پژوهشکده علوم و معارف حدیث برگزار شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :