تاريخ : چهارشنبه 1401/10/7 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 75697
بهره‌مندی مجموعه‌های علمی از زحمات آیت‌الله ری شهری

بهره‌مندی مجموعه‌های علمی از زحمات آیت‌الله ری شهری

استاد دانشگاه قم :موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در یک نگاه، مجموعه بسیار گرانقدری است که آثار علمی ارزشمند و خوبی را ارائه کرده که ده‌ها مجموعه علمی از محصولات آن‌ها بهره‌مند می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا مؤدب، استاد دانشگاه قم ۵ دی‌ماه در مراسم بزرگداشتمرحوم آیت‌الله محمدی ری‌شهریو نشست علمی«دانشنامه‌های حدیثی؛ ضرورت‌ها و رویکردها» با اشاره به تفاوت دانشنامه و دایرة‌المعارف و کتب مرجع و ضرورت آن، گفت:

دانشنامه‌ها در ایران و به خصوص در حوزه علوم انسانی در دهه ۷۰ و ۸۰ زیاد شدند و دانشنامه‌های متعددی از جمله دانشنامه جهان اسلام نوشته شد؛ این دانشنامه‌ها نوعی منابع مرجع محسوب می‌شوند.

وی افزود: برخی محققان گفته‌اند دانشنامه با هدف پاسخگویی سریع، دقیق، قابل اعتماد، معتبر و موثق، مستند و فارغ از دیدگاه‌های شخصی و جانبدارانه تدوین می‌شود و معتقدند دانشنامه‌ها اولین گام در مسیر دانستن و پژوهش هستند و هر گروهی از متخصصان حوزه‌های مختلف علمی ابتدا سراغ دانشنامه‌های مرتبط می‌روند.

مؤدب بیان کرد: به نظر می‌رسد ستون سنت دانشنامه‌نویسی همان دایرة‌المعارف‌ها هستند که سابقه هزار ساله دارند و مرجع محققان هستند. خود دانشنامه‌ها گرچه پربرکت‌اند ولی تولید علم نیستند، بلکه طبقه‌بندی زیرمجموعه‌های یک دانش و ابزار تسهیل ورود به یک علم هستند.

مؤدب با اشاره به سودمندی دانشنامه‌ها در آینده گفت: در دنیای غرب هم امروزه دایرة‌المعارف‌هایی که نوشته می‌شود در واقع همان دانشنامه‌ها هستند. مثلاً در حوزه قرآن و حدیث در غرب یکی دو دانشنامه مفصل نوشته شده که محل رجوع بیشتر محققان است.

استاد دانشگاه قم با تجلیل از زحمات آیت‌الله ری شهری و زحماتی که در حوزه حدیث کشیده‌اند، گفت: آیت‌الله مشکینی هم قدم بزرگی در این مسیر برداشت و با زحمات این افراد و همراهانشان آنقدر حوزه حدیث توسعه یافته است که ده‌ها مجموعه علمی از محصولات آن‌ها بهره‌مند می‌شوند.

استاد دانشگاه قم گفت: موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در یک نگاه، مجموعه بسیار گرانقدری است که که آثار علمی و موسوعه های ارزشمند و خوبی را ارائه کرده. از جمله مهم‌ترین این موسوعه‌ها می‌توان به دانشنامه قرآن و حدیث، دانشنامه امیرالمؤمنین(ع)، دانشنامه امام حسین(ع)، دانشنامه امام مهدی(عج)، دانشنامه عقاید اسلامی و دانشنامه احادیث پزشکی اشاره کرد که این آثار برای جامعه علمی بسیار مؤثر و پربرکت هستند.

استاد دانشگاه قم با بیان اینکه در نوشتن دانشنامه‌های جدید، رویکرد جمعی و مباحث میان‌رشته‌ای لحاظ می‌شود، تصریح کرد: اینکه روایات اخلاق در قالب دانشنامه نوشته شود، بسیار مفید خواهد بود و به مباحث میان‌رشته‌ای کمک می‌کند.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :