مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : سیمای پر فروغ محمد(ص)
زمان پدیدآورنده: 1254 ـ 1319ق
محل نشر : قم
ناشر : ناصر قم
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1370ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 344
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

سیمای پر فروغ محمد(ص)

این اثر، ترجمه کتاب کُحل البصر، تألیف محدث شهیر، شیخ عباس قمی است که در باره زندگانی پیامبر اسلام(ص) می باشد.

این اثر، ترجمه کتاب کُحل البصر، تألیف محدث شهیر، شیخ عباس قمی است که در باره زندگانی پیامبر اسلام(ص) می باشد. در این کتاب، زندگی پر فراز و نشیب، و در عین حال آموزنده ی پیامبر اکرم(ص)، به گونه ای مختصر ترسیم و ناگفته هایی از زندگانی آن بزرگوار بازگو شده است.

نویسنده، برای نگارش آن از کتاب های پیشین تاریخی و حدیثی بهره گرفته و بی آنکه به مآخذ آنها اشاره کند، از آنها نقل قول مستقیم نیز کرده است.

وی در این نگارش، شیوه توصیفی را به کار برده و برای تبیین اهداف خود آن را در پنج بخش تنظیم کرده است:

در بخش نخست کتاب، با اشاره به نیاکان پیامبر(ص)، موقعیت ممتاز اجتماعی و سیاسی آنان از عبدالمطلب تا عدنان که جد بیستم پیامبر است، بررسی شده و در ادامه، ضمن اشاره به ولادت پیامبر، به دیگر نوادگان عبدالمطلب از جمله ابوطالب و حمزه نیز پرداخته شده است.

نویسنده در همین موضوع، نگاهی دارد به زندگانی فرزندان ابوطالب، از جمله عقیل، جعفر و ام هانی.

حادثه عظیم بعثت، دعوت پیامبر و سیره اخلاقی و فضایل آن حضرت، از دیگر موضوع های کتاب است که مؤلف در بخش دیگر کتاب، همراه با حادثه معراج و وفات خدیجه و ابوطالب ذکر کرده است.

بخش چهارم به بررسی غزوه ها و سریه های پیامبر و رشادت های یارانش از جمله علی(ع) در این جنگ ها اختصاص دارد. پایان بخش کتاب، پیامدهای حوادث پس از رحلت پیامبر، از جمله سقیفه بنی ساعده و مراسم تدفین و خاکسپاری پیامبر است که نویسنده ضمن پرداختن به وصایای پیامبر، تخلف گروهی از شرکت در سپاه اسامه و دشواری ماتم رحلت رسول خدا را بر علی(ع) و فاطمه(س) و اهل بیت تشریح کرده است.