مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : پرتوی از زندگانی امام صادق(ع)
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : تهران
ناشر : دفتر نشر فرهنگ اسلامی
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1377ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 368
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

پرتوی از زندگانی امام صادق(ع)

پژوهشی در زندگانی، حیات علمی و سیاسی امام صادق(ع) و حکومت های بنی امیه و بنی عباس است.

پژوهشی در زندگانی، حیات علمی و سیاسی امام صادق(ع) و حکومت های بنی امیه و بنی عباس است. کتاب که زیر نظر مهدی پیشوایی و با بهره گیری از کتاب های حدیثی، تاریخی، سیره نگاری، تفسیری، رجالی و شرح های نهج البلاغه تألیف شده، با هدف تبیین شخصیت علمی امام صادق(ع) و جایگاه معنوی و امامت آن حضرت و دوران پرتلاطم او و مواضع ایشان در برابر آنها، به نگارش در آمده است.

سبک نگارش کتاب، آمیخته ای از گزارش و تحلیل است و نویسنده آن را در دو بخش کلی سامان داده است. بخش نخست با نگاهی گذرا به زندگینامه امام صادق(ع) و اشاره به دانش آن حضرت شروع شده است. در این بخش، رویارویی امام با بنی امیه و معرفی ماهیت بنی امیه و خلفای این طایفه در دوران امام صادق(ع) تشریح شده و به مناسبت، از زید و قیام او نیز، سخن به میان آمده است. دلایل انقراض سلسله بنی امیه و نمونه هایی از فساد و ستم بنی امیه و انحراف آنها نیز از جمله مباحث این بخش است.

بخش دوم کتاب، به رویارویی امام صادق(ع) و تعامل امام با بنی عباس و شخصیت علمی و شاگردان و سخنان امام اختصاص دارد. در این بخش، روی کار آمدن بنی عباس، خلفای آنها، اوضاع سیاسی ـ اجتماعی دوران امام صادق نیز، بررسی شده است. مناظرات امام صادق(ع) و تعامل او با خلیفه، منصور عباسی و موقعیت شیعه در این دوران نیز، از جمله مباحث کتاب است. پایان بخش کتاب، به گزارش شهادت امام صادق(ع)، فرزندان و سخنان آن حضرت اختصاص دارد.

مآخذ کتاب و چند فهرست فنی در پایان کتاب آورده شده است. کتاب با مقدمه ای از جعفر سبحانی همراه است که در آن در باره ائمه، امام صادق(ع) و این کتاب سخن گفته است.