1.امام زمان عليه السلام در نيمه شعبان سال ۲۵۵ هجرى ، در «سرّمن رآى» به دنيا آمد . پدر بزرگوارشان امام حسن عسكرى عليه السلام و مادرشان «نرگس» نام داشت . حضرت ولى عصر همنام و هم كنيه پيامبر اكرم و ملقّب به «مهدى« و «حجّت» مى باشد . در سن پنج سالگى ، امامت به اين ذخيره الهى منتقل و از همان زمان از ديده ها غايب شد . غيبت حضرت مهدى عليه السلام دو مرحله دارد :
الف) غيبت صغرى : در اين دوره ، چهار سفير به نامهاى عثمان بن سعيد و پسرش محمد ، حسين بن روح نوبختى و على بن محمّد سمرى از طرف امام منصوب شده و رابط ايشان با مردم بودند .
ب) غيبت كبرى : اين دوره با فوت آخرين سفير ، در سال ۳۲۹ هجرى شروع شد و تا كنون ادامه دارد . در اين دوره ، برخى از عالمان و صالحان به حضور آن حضرت رسيده اند .
احاديث فراوانى ظهور آن حضرت را بشارت مى دهد و ايشان را مجدّد دين اسلام و گستراننده عدالت در سراسر جهان مى خواند .
2.طه : ۱۲ .
3.قال المحقّق الجليل علي أكبر الغفاري في هامش كمال الدين : غريب جدًا فإنّ المصنّف رحمه الله روى في العلل عن محمّد بن الحسن بن أحمد بن الوليد ، عن محمّد بن الحسن الصفّار ، عن يعقوب بن يزيد ، عن ابن أبي عمير ، عن أبان ، عن يعقوب بن شعيب ، عن أبي عبد اللّه عليه السلامقال : «قالَ اللّهُ عَزَّوجَلَّ لِموسى : فَاخلَع نَعلَيكَ لِأَنَّها مِن جِلدِ حِمارٍ مَيِّتٍ» . والخبر صحيح ، أو حسن كالصحيح ، مع أنّ ابن الوليد ـ الراوي للخبر ـ هو من نقدة الآثار ، ولا يعارضه خبر المتن من حيث السند .
4.في كلتا النسختين : «إلى من سواك مشغولا» ، وما أثبتناه من كمال الدين .
5.يعني قوله تعالى : «وَاختارَ موسى قَومَهُ سَبعينَ رَجُلاً لِميقاتِنا... » و قوله تعالى: «لَن نُؤمِنَ لَكَ حَتّى نَرَى اللّهَ جَهرَةً فَأَخَذَتهُمُ الصّاعِقَةُ بِظُلمِهِم ...» فراجع الاعراف: ۱۵۵ والبقرة: ۵۵ و أيضاً النساء: ۱۵۳.
6.كمال الدين وتمام النعمة : ۴۶۰ ، الاحتجاج : ۲ / ۵۳۰ ، أعلام الدين : ۳۱۳ ، بحار الأنوار : ۷۸ / ۳۷۷ / ۳ و ۵۲ / ۸۴ / ۱ .
7.محدث بزرگوار و معاصر على اكبر غفارى اين معنى را با خبر صحيحى كه فرمان كندن كفش را به سبب ساخته شدن آن از پوست درازگوش مرده ميداند معارض مى بيند و افزون بر اين ، ميان محبّت انسان به خانواده اش و خدا تعارضى نمى بيند و به محبّت پيامبر اسلام به دختر گرامى اش فاطمه و همسر و فرزندان او استناد مى كند و در پايان ، اين خبر را معتبر نمى داند .
8.المائدة : ۱۰۱ .
9.كمال الدين وتمام النعمة : ۴۸۳ و ص ۴۸۵ ، الغيبة للطوسي : ۲۹۱ ، الاحتجاج : ۲ / ۵۴۳ كلّها نحوه ، بحار الأنوار : ۵۳ / ۱۸۰ / ۱۰ عن الاحتجاج .