كلينى - صفحه 230

كلينى در جواب مى نويسد: برادر! شكايت تو را فهميدم كه چيزهايى از امور دين بر تو مشكل شده كه پى به حقيقت آنها نبرده اى و گفته اى دانشمند مطلع و موثقى نيافته اى كه با وى در پيرامون حديث گفتگو نموده و از او استفاده كنى و هم گفته اى دوست دارى كتابى داشته باشى كه همه علوم دين در آن باشد، به طورى كه طالبان دانش را بى نياز و خواستاران حقيقت از آن بهره مند گردند.
و هر كس بخواهد علم دين و آثار و اخبار صحيحه ائمه طاهرين و سنت هاى پايدار را مورد عمل قرار دهد و به وسيله آن واجبات خدا و سنت پيغمبر صلى الله عليه و آله را به كار برد، از آن كتاب اخذ كند.
و گفته اى اگر اين فكر عملى شود، اميد است كه به خواست خدا و توفيق الهى برادران دينى، و علاقه مندان شعائر اسلامى، دوباره به علم و علماء بگروند و آنچه موجب شكوه بوده تدارك شود.
آن گاه بعد از چند سطر مى نويسد: «به حمداللّه خداوند ميسر كرد تا كتابى كه خواسته بودى تأليف گردد اميدوارم چنان باشد كه مى خواستى ما در اين باره كوتاهى نكرده ايم زيرا مى دانيم كه تبليغ دين و راهنمايى برادران و هم كيشان امرى واجب است از اين رو چيزى فروگذار ننموده ايم و اميدواريم با كسانى كه در اين زمان يا زمان هاى آينده تا پايان جهان از اين كتاب استفاده و اقتباس مى كنند و بدان عمل مى نمايند، در ثواب سهيم و شريك باشيم. اميد است خداوند توفيق مرحمت كند تا بتوانيم نيت خود را عملى سازيم و كتابى كامل تر از اين تصنيف كنيم تا اگر چيزى در اين كتاب نباشد در آن جبران شود».
كافى مشتمل بر احاديث مسند و صحيح در زمينه هاى اصول عقايد، فقه و احكام و اخلاق و آداب زندگى و متضمن اسرار و رموزى است كه از علم و دانش اهل بيت عصمت و طهارت سرچشمه گرفته است.
دانشمندان شيعه اتفاق دارند كه احاديث كتاب كافى از لحاظ كثرت و صحت؛ در هيچ يك از كتب ديگر يافت نمى شود و هيچ كس تاكنون كتابى در حديث به اين

صفحه از 232