كلينى - صفحه 229

است. كافى يكى از چهار كتب معتبر و صحيح شيعه است كه مأخذ تأليف بيشتر كتب ما و مدرك و مرجع محدثين و فقهاء و مستند مجتهدين بزرگ در استنباط احكام دينى مى باشد.
سه كتاب ديگر: من لا يحضره الفقيه تأليف رئيس محدثان شيعه محمد بن على ابن بابويه قمى معروف به «شيخ صدوق رحمه الله»؛ تهذيب و استبصار تأليف شيخ اجل محمد ابن حسن مشهور به «شيخ طوسى» است.

كتاب كافى

معروف ترين و معتبرترين آنها كتاب كافى است كه در حقيقت اسم با مسمى و از لحاظ كم و كيف و زمان مقدم بر سه كتاب ديگر مى باشد، كلينى كتاب كافى را در مدت بيست سال تصنيف كرده است، وى براى جمع آورى اخبار اين كتاب مسافرت ها نموده و به شهرهاى دور و نزديك رفته تا با ملاقات راويان حديث و ناقلان آثار و استادان اجازه كه آشنا به فنون حديث بودند و قسمت هايى از ابواب فقه و حديث نزد آنها يافت مى شد، اخبار اهل بيت را جمع و سپس آن را مهذب و مرتب نمود و سرانجام كتاب كافى را به وجود آورد.
كلينى با تأليف اين كتاب حقى عظيم بر شيعه دارد؛ مخصوصا طبقه دانشمندان را تا ابد رهين منت خود گردانيده است. «نجاشى» مى نويسد: كلينى در رى بزرگ شيعيان و مايه افتخار آنان بود، و از اين كه موطن بعدى وى و آرامگاه او را در بغداد مى بينيم به خوبى مى توانيم ميزان رنج و كوشش او را در طى آن مسافرت ها به منظور تدوين كتاب كافى آن هم با وضع دشوار مسافرت در آن عصر، درك كنيم.
به طورى خود در ديباچه كتاب كافى مى نويسد علت تصنيف اين كتاب سودمند آن بوده، كه يكى از شيعيان دانشمند به وى شكايت نموده بود كه بر اثر نبودن كتاب جامع و مستقلى كه مشتمل بر تمام فنون دين باشد؛ مسلمانان به عظمت جهل و نادانى گرويده اند و امور مهم و دقيق دينى را با فكر كوتاه خود مى سنجند؛ در نتيجه، علم در نزد آنها بى ارزش گشته و علما عزلت گزيده اند...

صفحه از 232