مدت: 20 دقیقه

شرح و بیان احاديث كتاب شریف «الکافی»

عقل، حجت است

الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ السَّيَّارِيِّ ، عَنْ أَبِي يَعْقُوبَ الْبَغْدَادِيِّ ، قَالَ : قَالَ ابْنُ السِّكِّيتِ لاِءَبِي الْحَسَنِ عليه ‏السلام :

لِمَاذَا بَعَثَ اللّه‏ُ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ عليه ‏السلام بِالْعَصَا وَيَدِهِ  الْبَيْضَاءِ وَآلَةِ السِّحْرِ  ، وَبَعَثَ عِيسى عليه ‏السلام بِآلَةِ الطِّبِّ ، وَبَعَثَ مُحَمَّداً ـ صَلَّى اللّه‏ُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَعَلى جَمِيعِ الاْءَنْبِيَاءِ ـ بِالْكَلاَمِ وَالْخُطَبِ؟

فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ عليه ‏السلام : «إِنَّ اللّه‏َ لَمَّا بَعَثَ مُوسى عليه ‏السلام كَانَ الْغَالِبُ عَلى أَهْلِ عَصْرِهِ السِّحْرَ ، فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اللّه‏ِ بِمَا لَمْ يَكُنْ فِي وُسْعِهِمْ مِثْلُهُ  ، وَمَا أَبْطَلَ  بِهِ سِحْرَهُمْ ، وَأَثْبَتَ بِهِ الْحُجَّةَ عَلَيْهِمْ ؛ وَإِنَّ اللّه‏َ بَعَثَ عِيسى  عليه ‏السلام فِي وَقْتٍ قَدْ ظَهَرَتْ  فِيهِ الزَّمَانَاتُ  ، وَاحْتَاجَ النَّاسُ إِلَى الطِّبِّ ، فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اللّه‏ِ تَعَالى بِمَا لَمْ يَكُنْ عِنْدَهُمْ مِثْلُهُ ، وَبِمَا أَحْيَا لَهُمُ الْمَوْتى وَأَبْرَأَ  الاْءَكْمَهَ  وَالاْءَبْرَصَ بِإِذْنِ اللّه‏ِ تَعَالى ، وَأَثْبَتَ بِهِ الْحُجَّةَ عَلَيْهِمْ ؛ وَإِنَّ اللّه‏َ تَعَالى بَعَثَ مُحَمَّداً صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله فِي وَقْتٍ كَانَ الْغَالِبُ عَلى أَهْلِ  عَصْرِهِ الْخُطَبَ وَالْكَلاَمَ  ـ وَأَظُنُّهُ قَالَ : الشِّعْرَ  ـ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اللّه‏ِ تَعَالى  مِنْ مَوَاعِظِهِ وَحِكَمِهِ  مَا أَبْطَلَ بِهِ قَوْلَهُمْ ، وَأَثْبَتَ بِهِ الْحُجَّةَ عَلَيْهِمْ» .

قَالَ : فَقَالَ ابْنُ السِّكِّيتِ : تَاللّه‏ِ  ، مَا رَأَيْتُ مِثْلَكَ قَطُّ ، فَمَا الْحُجَّةُ عَلَى الْخَلْقِ الْيَوْمَ؟

قَالَ : فَقَالَ عليه ‏السلام : «الْعَقْلُ ؛ يَعْرِفُ بِهِ  الصَّادِقَ عَلَى اللّه‏ِ فَيُصَدِّقُهُ  ، وَالْكَاذِبَ عَلَى اللّه‏ِ فَيُكَذِّبُهُ» .

قَالَ : فَقَالَ ابْنُ السِّكِّيتِ : هذَا وَاللّه‏ِ هُوَ الْجَوَابُ  .

ابن سكّيت به امام هادى عليه السلام گفت :

چرا خداوند ، موسى بن عمران عليه السلام را با عصا و يد بيضا و ابزار [ابطال‏] جادو فرستاد ؟ و عيسى را با حربه طبابت ؟ و محمّد - كه درود خدا بر او و خاندانش و بر همه پيامبران باد - را با گفتار و سخن ؟ امام هادى عليه السلام فرمود : «زمانى كه خداوند ، موسى عليه السلام را فرستاد ، جادوگرى در ميان مردم روزگار او ، رواج داشت . از اين رو، او از طرف خداوند ، چيزى براى مردم آورد كه آنان ، توان انجام دادن مانند آن را نداشتند و بدان وسيله ، جادوى آنها را باطل ساخت و حجّت را بر آنان ، تمام كرد . و عيسى عليه السلام را در زمانى فرستاد كه فلج و زمينگيرى ، شيوع داشت و مردم ، به طبابت نياز داشتند . از اين رو،عيسى عليه السلام از نزد خداوند ، چيزى برايشان آورد كه مانند آن را نداشتند ، و او به اذن خدا ، مردگان را زنده كرد و كور مادرزاد و پيس را شفا داد و بدين وسيله ، حجّت را بر آنان تمام كرد . و محمّد صلى اللَّه عليه و آله را در ميان مردم روزگاران فرستاد كه خطابه و سخنورى (به گمانم شعر را هم فرمود) در ميان مردم روزگارش رايج بود . پس ايشان از نزد خداوند ، مواعظ و حكمت‏هايى آورد كه به وسيله آن ، گفتار ايشان را باطل ساخت و حجّت را بر آنها تمام كرد» .

ابن سكيت گفت : به خدا سوگند ، مانند تو را هرگز نديده ‏ام! پس در اين زمان حجت خدا بر مردم چيست؟ فرمود : «عقل است كه با آن ، كسى كه حرف راست به خدا نسبت مى‏ دهد ، شناسايى شده ، تأييد مى‏ كند و نيز دروغگويان به خداوند نيز شناسايى شده ، تكذيب مى‏ كند». ابن سكيت گفت : به خدا سوگند ، جواب حقيقى همين است .

الکافی: ج۱، ص۵۴، ح۲۰

  • عقل، حجت است ـ بخش (1) (دانلود)

  • عقل، حجت است ـ بخش (2) (دانلود)