13 آبان

۱۳ آبان
روز ملی مبارزه با استكبار جهانی
شرح مناسبت:
بی گمان، دانش آموزانِ آگاه و رشید ما در مبارزه با استکبار، همواره نقشی فعّال و فراموش ناشدنی ایفا کرده اند. این عزیزان در۱۳ آبان ۱۳۵۷، به مردم مسلمان ایران، شور و شعور و عشقی دوباره بخشیدند.
آنان از آینه ی احساس و شعور مردم انقلابی، غبار بر گرفتند و هویت مسلمانی، خوداتکایی و مبارزه با استکبار را به همگان آموختند. این نوجوانان دانش دوست با شعارهای توفنده و مشت های گره خورده، پایه های حکومت مزدور پهلوی را سست کردند و لرزه بر اندام زمام داران کاخ سفید انداختند.
این جوانان دانش پو با قیام خویش، به مستضعفان آموختند که برای به دست آوردن حقوق از دست رفته ی خود، باید با ستم گران جهانی بستیزند. اینک، آن رشادت ها و حماسه آفرینی ها، ایجاب می کند که قشر دانش آموز ما، در مبارزه با استکبار، سهم مهمی بر عهده گیرند و هم چون گذشته از پیش گامان این قیام ملّی باشند.
منبع: مركز پژوهشهای صدا و سیما
آیات و روایات:
روز ملی مبارزه با استكبار جهانی
قرآن کریم:
وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فِی كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ
هر آینه در میان هر امّتى فرستاده اى برانگیختیم [تا بگوید:] خدا را بپرستید و از طاغوت بپرهیزید.
النحل: ۳۶
قرآن کریم:
وَ الَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یعْبُدُوهَا وَ أَنَابُوا إِلَى اللّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ
و آنان كه از پرستش طاغوت دورى كرده اند و به سوى خدا باز گشته اند، آنان را مژده باد.پس، بشارت ده بندگان مرا
الزمر: ۱۷.
امام على علیه السلام:
فبَعَثَ اللّهُ محمّدا صلى الله علیه و آله بالحَقِّ، لیخرِجَ عِبادَهُ مِن عِبادَةِ الأوثانِ إلى عِبادَتِهِ، و مِن طاعَةِ الشَّیطانِ إلى طاعَتِهِ، بقُرآنٍ قد بَینَهُ و أحكَمَهُ، لِیعلَمَ العِبادُ رَبَّهُم إذ جَهِلوهُ، و لیقِرُّوا بهِ بعدَ إذ جَحَدوهُ، و لیثبِتوهُ بعدَ إذ أنكَروهُ.
خداوند، محمّد صلى الله علیه و آله را به حق برانگیخت تا بندگانش را از عبادت بت ها به سوى عبادت خود بیرون كشاند و از طاعت شیطان به طاعت خویش در آورد، با قرآنى كه آن را آشكار و استوار نمود تا بندگان در آن هنگام كه پروردگارشان را نمى شناختند، بشناسندش و به وجود او كه انكارش مى كردند، اعتراف كنند و هستى او را كه باور نمى كردند، اثبات نمایند.
نهج البلاغة: الخطبة ۱۴۷
امام على علیه السلام:
إنّ اللّهَ تباركَ و تعالى بَعَثَ محمّدا صلى الله علیه و آله بالحَقِّ لیخرِجَ عِبادَهُ مِن عِبادَةِ عِبادِهِ إلى عِبادَتِهِ، و مِن عُهودِ عِبادِهِ إلى عُهودِهِ، و مِن طاعَةِ عِبادِهِ إلى طاعَتِهِ، و مِن وَلایةِ عِبادِهِ إلى وَلایتِهِ.
.امام على علیه السلام: خداوند تبارك و تعالى محمّد صلى الله علیه و آله را به حق برانگیخت، تا بندگان خود را از عبادت بندگانش به بندگى خویش، از تعهدات بندگانش به تعهدات خود، از طاعت بندگانش به طاعت خود و از ولایت بندگانش به ولایت خود بكشاند.
الكافی: ۸/ ۳۸۶/ ۵۸۶
امام باقر علیه السلام در نامه خود به یكى از خلفاى اموى نوشت:
و مِن ذلكَ ما ضُیعَ الجِهادُ الّذی فَضَّلَهُ اللّهُ عَزَّ و جلَّ علَى الأعمالِ ...اشتَرَطَ علَیهِم فیهِ حِفظَ الحُدودِ، و أوّلُ ذلكَ الدّعاءُ إلى طاعَةِ اللّهِ مِن طاعَةِ العِبادِ، و إلى عِبادَةِ اللّهِ مِن عِبادَةِ العِبادِ، و إلى وَلایةِ اللّهِ مِن وَلایةِ العِبادِ.
و از آن جمله است فرو گذاشتن جهاد، كه خداوند عزّ و جلّ آن را بر اعمال [دیگر] برترى داده است ...در این باره با آنان شرط كرده كه حدود را حفظ كنند و قدم اولِ آن، دعوت به طاعت خدا به جاى طاعت بندگان است و به عبادت خدا به جاى عبادت بندگان و به حاكمیت خدا به جاى حاكمیت بندگان.
وسائل الشیعة: ۱۱/ ۶/ ۸