كاوشي در باره تبويب الكافي - صفحه 59

مقايسه عناوين باب هاى «الكافى» و «المحاسن»

در اين جا دو نكته را كه از سنجش ميان عناوين ابواب الكافى و المحاسن مى توان دريافت ، گوشزد مى كنيم و مى گذريم:
يك . از نظر شمار واژگان به كار رفته در عناوين ابواب، الكافى و المحاسن به يكديگر بسيار نزديك اند ، بر خلاف بصائر الدرجات كه معمولاً عناوين ابواب آن ، از الكافى ، طولانى تر است.
دو . عنوان گذارى احاديث و قرار دادن آنها در باب مناسب، در الكافى نسبت به المحاسن (دست كم در برخى موارد) دقيق تر است. براى نمونه ، كلينى احاديث مربوط به بداء را در بابى به همين نام جاى داده است ؛ ۱ ولى برقى ، آنها را در «باب العلم» ۲ گنجانده است. گرچه بحث از موضوع بداء ، زيرمجموعه بحث از علم الهى است ، ولى موضوع بداء ، خود ، موضوعى مهم و گسترده است و بهتر مى نمايد كه احاديث آن را در بابى جداگانه و با همين نام بياوريم ، بويژه آن كه در المحاسن ، ابواب ديگرى نيز درباره علم هست ، مانند «فرض طلب العلم» و «الحثّ على طلب العلم» . همانندى واژه علم در اين گونه ابواب با باب العلم ، خواننده المحاسن را به اين توهّم مى اندازد كه در اين باب نيز سخن از آموختن دانش دين است ، در حالى كه اين گونه نيست. اين نيز قرينه ديگرى است كه نشان مى دهد نام «باب البداء» ، مناسب تر است.

1.الكافى، ج ۱، ص ۲۰۰.

2.المحاسن، ج ۱، ص ۳۷۸.

صفحه از 158