تاريخ : شنبه 1395/3/1 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 51181
احادیث مهدویت نباید جدا از هم مورد بررسی قرار گیرد

احادیث مهدویت نباید جدا از هم مورد بررسی قرار گیرد

احادیث مهدویت، قطعه‌های مختلف یک پازل واحد محسوب می‌شوند و جدا از هم نباید بررسی شوند و نیازمند بررسی عالمانه و دقیق است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی داودپور صبح امروز در کمیسیون دوازدهمین همایش دکترین مهدویت که در مدرسه عالی امام موسی کاظم (ع) قم برگزار شد، در خصوص نقش پیشگویی‌ها در شکل گیری نحله‌های فکری و جنبش‌های اجتماعی اظهار کرد: از مهم‌ترین و پرتنش‌ترین موضوعات که محل بحث و حتی ریشه‌ پیدایش فرق و نحله‌های انحرافی و جریان‌ها، نزاع‌ها و حتی شکل‌گیری حکومت‌های مختلف صورت گرفته، مسئله مصداق مهدی موعود است.

عضو پژوهشگاه المصطفی بیان کرد: در روایات نشانه‏هایى براى ظهور امام مهدى‏(عج) بیان شده و این بسترى براى تحلیل‏ها و تفسیرهاى شخصى و احتمالى شده است.

وی با بیان اینکه پیشگویی به دو دسته کلی تقسیم می‌شود افزود: دسته اول بیاناتی که مبتنی بر یافته‌های متافیزیکی بوده و ریشه در وحی و معنویت دارند و دسته دوم بیاناتی که تنها دارای ابعاد مادی و دنیوی بوده و بیشتر متکی بر باورهای خرافی هستند.

وی افزود: پیشگویى حوادث آینده اگر از منبع وحى و علم الهى سرچشمه بگیرد، تحقق آن حتمى است و مى‏توان با اطمینان خاطر آن ‏را پذیرفت که قرآن کریم در موارد مختلفى با تعبیرهاى متفاوت به این مسئله پرداخته و با قاطعیت و تأکید اعلام کرده که جهان آینده، جهان صالحان و پرهیزکاران خواهد بود.

این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: وعده قرآن نسبت به تحقق حکومت صالحان در پهنه زمین، نوعى پیشگویى‏ نسبت به فراهم شدن زمینه پذیرش دین حق در سطح وسیعى نیز است.

وی اظهار کرد: برخی جنبش‌ها و نحله‌های فکری از پیشگویی‌های پیامبر و ائمه (ع)، سوءاستفاده کرده و با استفاده از روحیه معنویت‌گرایی مردم و شرایط اجتماعی و سیاسی پدید آمده، عمدتا برای رهایی از زیر یوغ استبداد و اجرای عدالت، هرجا که ندای عدالت‌خواهی شنیدند، اجابت کرده‌اند.

داوودپور اضافه کرد: بعضى افراد، آلت دست دشمنان شناخته ‏شده اسلام بودند که از وجودشان براى انحراف فکر مسلمانان از مسائل حیاتى که با آن روبه‏رو بودند و یا براى ایجاد تفرقه و نفاق و تضعیف قدرت مذهبى به ویژه قدرت روحانیون که همواره مزاحم سرسخت آن‌ها بودند، استفاده مى‏شد.

عضو پژوهشگاه المصطفی تاکید کرد: نکته مهم در مباحث مهدویت، این است که احادیث مهدویت، قطعه‌های مختلف یک پازل واحد محسوب می شوند و جدا از هم نباید، بررسی شوند و نیازمند بررسی عالمانه و دقیق است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :