تاريخ : سه شنبه 1395/1/31 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 50356
معارف دینی باید به شکل جوان پسند و امروزی در اختیار جوانان قرار گیرد

معارف دینی باید به شکل جوان پسند و امروزی در اختیار جوانان قرار گیرد

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: ستاد برنامه ریزی اعتکاف در مدت سه روز برگزاری مراسم باید معارف دینی را به شکل جوان پسند و امروزی در اختیار آنان قرار دهد.

به گزارش ایرنا، آیت الله محمد محمدی ری شهری روز دوشنبه در اختتامیه چهارمین جشنواره بین المللی علمی و فرهنگی اعتکاف گفت:
جوانان در این سه روز باید با خدا انس بگیرند زیرا هر کسی مزه شیرین انس با خدا را بچشد از بسیاری از اعمال ناشایست و بزهکاری های اجتماعی مصون می ماند.
وی افزود:
سنت اعتکاف یکی از برنامه و کارهای مهم و سرنوشت ساز در اسلام و حتی ادیان گذشته است که نقش ویژه ای در شکوفائی استعدادهای معنوی انسان ها بخصوص نسل جوان دارد که به برکت انقلاب اسلامی این سنت حسنه حقیقتا رشد یافته و بالنده شده و به شرایط امروزی خود رسیده است.
ری شهری با بیان اینکه در شرایط فعلی که مساله تهاجم فرهنگی غرب جوانان را تهدید می کند نقش سنت اعتکاف بیش از پیش نمایان است افزود:
اعتکاف به صورت یک فرهنگ در ایران و سایر کشورها در حال شکل گیری است و مسئولان این امر در کنار یکدیگر باید به دنبال راهکارهای تقویت فرهنگ اعتکاف در ایران و سایر کشورها باشند.
وی با اشاره به حدیثی از شیخ صدوق به انجام اعتکاف از سوی پیامبر اکرم(ص) در دهه آخر ماه رمضان اشاره کرد و افزود:
در کشور ما اعتکاف در ماه رجب جا افتاده است و در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ است که این کافی نیست باید این برنامه با توجه به اخباری که از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به ما رسیده است از نظر زمانی گسترش پیدا کند و به دیگر ماه های سال از جمله ماه مبارک رمضان نیز کشیده شود.
ری شهری با اشاره به احادیث ائمه اطهار(ع) در اهمیت ماه رجب و اعتکاف خاطر نشان کرد:
ماه رجب راه رسیدن به خداوند است و اعتکاف در ماه رجب می تواند انسان را به بالاترین نقاط معنوی برساند زیرا که معتکف در خانه خدا با حالت روزه داری به ذکر خدا می پردازد.
وی ادامه داد: مهمترین رسالت روحانیون راهنمائی جوانان به سوی خدا و عاشق کردن آنان است که این امر به لطف سنت حسنه اعتکاف تسهیل شده است.
ری شهری در خصوص آسیب زدائی اعتکاف با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) گفت: پیامبر اکرم(ص) در مسجدی معتکف بودند در این میان فردی با صدای بلند به خواندن قرآن و دعا مشغول بود، حضرت پرده ای که در میان خودش و آن فرد بود را کنار زد و به وی فرمود شما دارید با خدا حرف می زنید کاری نکنید که دیگران از یاد خدا غافل شوند.
وی خاطر نشان کرد:
بهترین حالت انسان در اعتکاف ذکر و یاد خداوند است، پس هر کاری که زمینه غفلت از این دو موضوع را فراهم کند باید از بین برود.

چهارمین جشنواره بین المللی علمی فرهنگی اعتکاف روز دوشنبه با هدف استفاده از نورانیت اعتکاف، احیای سنتهای صحیح اسلامی، اعتلای فرهنگ دینی تربیتی، امتداد سنتهای ناب محمدی(ص)، آسیب زدایی از اعتکاف و ماندگاری فرهنگ عمومی آن با حضور شخصیت های فرهنگی، علمی و دینی در تالار شیخ صدوق(ره) حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :