سخنى درباره احاديث مربوط به وعده هاى غذا

سخنى درباره احاديث مربوط به وعده هاى غذا

احادیث مربوط به وعده های غذا به پنج دسته تقسیم می شوند.

احاديثی که در این زمینه دیدیم، به پنج دسته تقسيم مى شوند :

۱ . احاديثى كه با الهام از قرآن كريم ـ آن جا كه از غذاى بهشتيان ، سخن به ميان آورده است ـ به دو وعده غذا در هر روز (به هنگام صبحگاهان و شامگاهان) سفارش مى كند .

۲ . احاديثى كه بر خوردن صبحانه تأكيد مى ورزند و از وا گذاردن آن ، نهى مى كنند .

۳ . احاديثى كه بر خوردن شام ، تأكيد مى كنند و از وا گذاردن آن ، بويژه از جانب سالمندان ، باز مى دارند .

۴ . احاديثى كه بر خوردن يك وعده غذا در هر روز ، تأكيد دارند .

۵ . احاديثى كه به خوردن سه وعده غذا در دو روز ، سفارش مى كنند .

هر چند اين احاديث ، در نگاه نخست ، متعارض مى نمايند ، امّا تأمّل در آنها روشن مى سازد كه احاديث سه دسته نخست ، هيچ تعارضى با يكديگر ندارند و حتّى همديگر را تأييد نيز مى كنند ؛ زيرا دسته نخست ، به خوردن دو وعده صبحانه و شام ، سفارش مى كند و دسته هاى دوم و سوم ، از وا گذاردن صبحانه و شام ، نهى مى نمايند .

دسته چهارم نيز با حديث هاى پيشين ، تعارض ندارد ؛ زيرا اين دسته به بسنده بودن يك وعده در روز ، تصريح دارد و احاديث دسته هاى پيشين هم به دو وعده ، توصيه مى كنند .

و امّا حديثى كه به سه وعده غذا در دو روز سفارش مى كند ، از آن روى كه در كتاب طبّ الإمام الرضا عليه السلام نقل شده و انتساب اين كتاب به امام رضا عليه السلام به اثبات نرسيده ، دچار ضعف در سند است ، چنان كه به لحاظ دلالت نيز ضعيف است ؛ زيرا مخاطبِ اين حديث ، مأمون عبّاسى است و شايد اساساً اين توصيه ، به او اختصاص داشته باشد .

بنا بر اين ، جمع بندى احاديث پيشين ، اين مى شود كه خوردن دو وعده در صبحگاهان و شامگاهان ، براى استمرار تن درستى ، سودمند است ، چنان كه بهشتيان نيز ـ كه در سراى سلامت ، زندگى جاويد دارند[۱]ـ در همين دو وقت ، غذا ميل مى نمايند :  (و آنان ، صبحگاهان و شامگاهان ، روزىِ ويژه خويش را دارند) .[۲]


[۱] اشاره است به :  «لَهُمْ دَارُ السَّلَـمِ عِندَ رَبِّهِمْ ؛ آنان را نزد پروردگارشان سراى عافيت است» (انعام : آيه ۱۲۷) .

[۲] مريم : آيه ۶۲.