تاريخ : شنبه 1392/12/10 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 29832
مشروح بيانات حضرت آیت الله ری شهری در ديدار با جمعي از شعرا و مداحان اهل بيت عليهم السّلام

مشروح بيانات حضرت آیت الله ری شهری در ديدار با جمعي از شعرا و مداحان اهل بيت عليهم السّلام

آیت الله محمدی ری شهری بر لزوم بهره گیری شعرای آیینی از متون و منابع معتبر اسلامی تاکید کرد و خواهان توجه شعرا به این مهم شد.

پایگاه حدیث نت، به نقل از خبرگزاری مهر، عصر دوشنبه مورخ ۹۲/۱۱/۷ مجمع شعرا و ذاکرین با حضور آیت الله  محمد محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم  الحسنی (ع) و جمعی از نخبگان جامعه مداحان و ذاکرین و شعراء آینی کشور نظیر استاد غلامرضا سازگار، مجاهدی، ولی الله کلامی زنجانی، براتی پور، تاری، شمسایی و سایر شعرای آیینی و عباس سلیمی معاون فرهنگی آستان عبدالعظیم (ع) در تالار شیخ صدوق حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) برگزار شد.

مشروح بيانات حضرت آیت الله محمدی ری شهری:

بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله ربّ العالمين و الصّلوة و السّلام علي سيّدنا محمّد و آله الطّيبين الطّاهرين......

خوش آمد عرض مي کنم به همه سروران عزيز و سنگرداران دفاع از حريم ولايت و اهل بيت، من در آغاز اين جلسه نوراني همانطور که فرمودند اشاره کوتاهی دارم به فلسفه اين دعوت و مزاحمتي که براي عزيزان حاصل شد و بعد، از نظر شما عزيزان استفاده خواهيم کرد.
قبل از اين که در رابطه با اين موضوع مطالبي را عرض کنم مناسب مي بينم که اين روايت نوراني را در رابطه با ديدگاه اهل بيت در زمينه سرودهاي عاشورائی خدمتتان تقديم مي کنم .
اين روايت را مرحوم کشيّ ، محمّد بن عمرو بن عبد العزيز کشيّ از محدثّين بزرگ و از رجاليون سرشناس شيعه در نيمه اوّل قرن چهارم در کتاب رجال کشيّ آورده است(البتّه اين کتاب خودش ديگر الآن در دسترس نيست، منتخبي است از مرحوم شيخ طوسي که اين کتاب را خلاصه کرده و اين کتاب فعلاً در دست ما هست،ايشان از شخصي بنام زيدشحام نقل مي کند مي گويد:«کنّا عند ابي عبدالله(عليه السّلام) و نحن جماعةً من الکوفيين/خدمت امام صادق(عليه السّلام) رسيديم همراه جمعي از اهل کوفه اينها از کوفه آمده بودند به مدينه خدمت امام صادق(عليه السّلام) فَدَخَلَ جعفربن عفّان علي ابي عبدالله /شخصي بنام جعفر بن عفّان که يکي از شعراي بنام آن زمان بود خدمت حضرت رسيد فَقَرّبهُ و اَدنَاه/ حضرت تعارف کردند عدّه اي نشسته بودند حضرت تعارف کردند تا اينکه درکنار خود نشاندند همينکه نشست ثم قال يا جعفر/ حضرت فرمودند: يا جعفر قال: لبيک جعلني الله فداک- بفرمائيد، خدا مرا فداي شما کند بفرمائيد. قال : يا جعفر انّک تقول الشّعر في الحسين(عليه السّلام) و تجيب، به من خبر رسيده تو شاعر هستي و شعرمي گويي در بارة حضرت حسين (عليه السّلام) و خوب هم شعر مي گويي! "تجيب" يعني خوب شعر مي گويي، اشعار زيبائي را مي سرائي فقال: نعم جعلني الله فداک، فدايت شوم همانطور که شنيديد درست است، فقال (عليه السّلام) : قل، بخوان! آن شخص يعني جعفر بن عفّان شروع کرد به خواندن اشعاري که در باره حضرت حسين (عليه السّلام) سروده بود، فبَکي و مَن حولَه حتي صارت له الدموع علي وجهه و لحيته ... حضرت شروع کردند به اشک ريختن و کساني که اطراف حضرت بودند شروع کردند به گريه کردن، آنقدر حضرت گريست که محاسن مبارکشان را اشک گرفت! مقداري که گريه کردندحضرت فرمودند: ثمّ قال: يا جعفر و الله لقد شهدک ملائکة الله المقرّبون! خيلي مسئله مهميّ است که خود امام صادق (عليه السّلام) قسم مي خورد! خيلي کم مي شود ائمّه قسم بخورند، فرمود بخدا قسم فرشتگان مقرّب خدا در مجلس تو حاضر شدند، هيهنا يستمعون قولک في الحسين (عليه السّلام) اينجا فرشته ها سخنان تو و اشعار تو در باره امام حسين (عليه السّلام) را شنيدند و لقد بکوا کما بکينا او اکثر، گريه کردند همانطور که ما گريه کرديم يا بيشتر از آن ، و لقد اوجب الله لک يا جعفر في ساعة الجنه بأسرها- خداوند در اين ساعت که اين اشعار را خواندي بهشت را واجب کرد به تمام آن " بأسرها " يعني تمامش را نه يک خانه، و فغفر الله لک،گذشته شما را هم آمرزيد . و قال: یا جعفر اَلاَ یَزِیدُک؟آیا می خواهی بیشتر برای تو بگویم؟«قال نعم یا سیدی» بیشتر بفرمائید« قال ما من احد قال فی الحسین شعراً فبکی و ابکی به الاّ اوجب الله له الجنه و غَفَرَ له» نه تنها تو بلکه هرکس تا دامنه قیامت در باره حضرت حسین بن علی(عليه السّلام) شعر بگوید،گریه کند یا بگریاند، خداوند بهشت را برای او واجب می کند و او را می آمرزد.
یکی از اقدامات مهم و ضروری جهت تعمیق ، توسعه و گسترش فرهنگ عاشورا شعر است،این دیگر نیاز به گفتن ندارد . اهل بیت به همین جهت که گفتم و روایات دیگر خیلی تشویق کردندکسانی را که از این هنر برخور دارند ، خداوند این هنر را به ایشان داده و در باره مسائل مربوط به عاشورا و اهل بیت شعر داشته باشد. حالا اما این جلسه ، شاید تعدادی از برادران یادشان باشدکه ما حدوداً یازده سال پیش ، سال ۸۱ در این دفتر آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم (عليه السّلام) خدمتشان بودیم و به دنبال فرمایشاتی که مقامات معظم رهبری خطاب به یکی از مرثیه خوانها که ما نيز در خدمتشان بودیم مفصل دغدغه های خودشان را نسبت به سروده های عاشورایی بیان کردند، ما هم یک جلسه خدمت جمعی از شعرا بودیم ، این دغدغه ها را بیان کردیم ، پیشنهاد دادیم که در این رابطه فکر بشود، در آن جلسه مطرح شد که حالا اگر ما بخواهیم شعری بگوئیم که قابل قبول باشد و بر اساس روایات معتبر باشد چه کنیم؟
من آن موقع وعده دادم که با همّت همکاران دارالحدیث مشغول تألیف کتابی هستیم، کتاب در باره امام حسین (عليه السّلام) که بحمدالله این توفیق حاصل شد.

دانشنامه امام حسین (عليه السّلام ) تألیف شد در۱۴جلدکه در چاپ جدیدش ۱۵جلد شده با ترجمه و قسمت هایی که مربوط به مرثیه سرائی هست،باز خلاصه کردیم در دو جلدکه انشاءالله در پایان جلسه تقدیم حضورمحضرتان می شود،شهادتنامه امام حسین (عليه السّلام) بر اساس منابع معتبر.
حالا تقاضائی که من از محضر عزیزان دارم و می خواهیم از محضرتان استفاده کنیم این است که ما بر اساس این اسناد معتبری که در این کتاب هست و با توجه به آسیب شناسی شعر عاشورائی که این نکات مورد توجه قرار می گیرد تقاضای ما این است که به ما کمک کنید، به دارالحدیث کمک کنید تا یک کتاب شعری که از اشعار برجسته ترین شعرای کشور طبق نظر کارشناسی ، انشاءالله خود شعرا خواهند داشت، ممکن است چند جلد هم باشد، تهيه شود.
ما الآن به بعضـی از شعرا می گوئیم که آقا شعر بخوان، درست بخوان، چون خودمان هم روضه داریم هر سال و تقاضا می کنیم،گاهی می گوئیم این شعر درست نبود، می گوید از کدام کتاب بخوانم که شما قبول داشته باشید؟ ما می گوییم از کتابی بخوان که براساس منابع معتبر باشد، می گوید کدام کتاب؟ همان کتاب که تقدیم شما می شودکه هیچ دغدغه ای وجود نداشته باشد، اولاً مستند باشد به منابع معتبر، من خواهشم این است که عزیزان ملاحظه کنند منابع معتبر و غیر معتبر را توضیح دادیم، بسیاری از منابعی که در دسترس هست منابعی است.که دروغ فراوان درآن وجود دارد، نسبت های نادرست به امام حسین (عليه السّلام) داده شده معرّفی هم کردیم، یکی یکی آمده، دلیلش هم آمده که چرا این کتاب معتبر نیست و منابع معتبر را هم معرفی کردیم و بر اساس منابع معتبر آنچه مربوط به عاشورا هست که کم هم نیست ۲ جلد قطور هست که هر جلد۸۰۰ و ۹۰۰ صفحه است یا در زمینه های مختلف روایت های مختلف ، نیازی نیست که ما در این زمینه به منابع غیر معتبر رجوع کنيم،آنقدر ما حرف صحيح و معتبر داریم در زمینه عاشورا و مسائل و مصائب مربوط به عاشورا و حوادثی که در عاشورا بوده که اصلاً نیازی به منابع غیرمعتبر،که بسیار هم در دسترس ها هست، وجود ندارد.
حالا یک وقت می بینید یک سلسله اشعار هست که اصلاً استناد به منبع ندارد، یک نواری گوش می دادم که می گفت می خواهم یک روضه ای برای شما بخوانم که در هیچ کتابی ننوشته! آنوقت شروع کرد به روضه خواندنی که در هیچ کتابی نيز ننوشته بود! این که هنر نیست ! حالا اگر می خواهی زبان حال هم بگویی باید حال ائمّه را بيان کني، یک وقت هست که انسان می نشیند زبان حال می گوید، خوب بسیاري از این دروغ ها از راه زبان حال وارد این کتاب ها شده ! اوّل آن بنده خدا خیال می کرد من حال حضرت زینب را تشخیص بدهم چیست؟ حال امام حسین (عليه السّلام) را تشخیص بدهم چیست؟ یک چیزی به خیال خودم به تصویر کشیدم که زینب در آن حال اینجوری گفته یا باید اینجوری گفته باشد، امام حسین(عليه السّلام) هم جوابش را داده، بعد آمده در کتاب نوشته شده بله امام حسین(عليه السّلام) اینجوری گفت، حضرت زینب هم اینجوری گفت! در هیچ کتابی منبع معتبری وجود ندارد، زبان حال هم اگر می خواهد گفته شود باید انسان بگونه ای باشد که بتواند شخصیّت زینب را بشناسد ، شخصیّت امام حسین(عليه السّلام) را بشناسد، ببینید آنها چه حالی دارند؟
ما داریم خانواده اي که چهار پنج بچه اش شهید شده خم به ابرو نمی آورد آنوقت می گوید امام حسین(عليه السّلام) بچه اش شهید شد داشت می مُرد! توی بعضی از همین کتاب ها نوشته ! داشت سکته می کرد! اگر نرسیده بود حضرت زینب ، اصلاً جون داده بود! اینها دروغه ، صد در صد دروغه! سه مرتبه امام حسین (عليه السّلام)، در بعضی از این کتاب ها دارد، در کتاب هم در مقدّمه کتاب هم اشاره کردیم، داشت می مُرد آنوقت که می خواست برود سر جنازه حضرت ....! اینها دروغه! اینها اهانت به حضرت ابی عبدالله است! گزارش های ذلّت بار در آن نباشد، در معتبرترین منبع اگر گزارشی بود که ذلّت اهل بیت را به تصویرکشید این دروغ است، ما با احادیث معتبري که داریم این گزارش را از باب« فاضربوا علی الجدار» ، باید اینها را زد به سینه دیوار، اینها اهل بیت عزّت و شرافت و کرم و بزرگواری بودند، نه ذلّت بار باشد و غلوّ باشد، نه بالاتر و نه پایین تر، بعضی از اشعار هست که مي آيند و اهل بيت را مي گذارند جاي خود خدا، اين هم غلط است، همانطور كه خودشان فرمودند در آن حدّي كه " نزّلونا عن الرّبوبيّه" خيلي از اشعار هست كه مي برند اهل بيت مي گذارند جاي خدا ، اين اشتباه هست.
در بعضي از نقلها آمده است كه امام خميني(ره) نشسته بودند پاي بعضي از اشعار، وقتي يك همچنين شعرهايي خواندند بلند شدند و رفتند كه مجلس را مجلس معصيت دانستند.
و نكته آخر دروغ! كه در بسياري از اشعار نسبت هايي داده شده به امام حسين(عليه السّلام) كه واقعيت ندارد، نسبت داده مي شود به حضرت زينب سلام الله عليها كه واقعيت ندارد .
ما در اين جلسه مي خواهيم از شما عزيزان مشورت بگيريم، همكاري بگيريم و همراهي بگيريم براي تحوّل آفريني در شعر عاشورايي و انشاء الله به بركت اين آستان نوراني كه شعبه اي است از حرم سيّدالشهداء(صلوات الله عليه)، من قبل از اين جلسه هم از حضرت استمداد كردم كه وقتي خدمت عزيزان مي رسم كمك كنند دعا كنند كه اين جلسه بركت داشته باشد و اين جلسه خدمتگزار اشعار عاشورايي باشد يعني تحوّل ايجاد كند كه اگر مداحي گفت آقا من شعر صحيح مي خواهم بخوانم بگوئيم آقا اين كتاب،كتاب شعر صحيح در زمينه هاي مختلف، چه شعرهائي كه قبلاً خوانده مي شد و چه مصيبتهايي كه بعداً خوانده مي شود، چه آن اشعاري كه موقع شورگرفتن ، همه جور شعر ما لازم داريم براي تحول آفريني در شعر عاشورايي، در واقع اين جلسه دوّمين جلسه اي است كه با شماري از عزيزان و شاعران داريم با الهام از رهنمود مقام معظم رهبري براي تحوّل آفريني در شعر عاشورايي ، حالا من خواهش مي كنم كه ميكروفن به دست عزيزان داده بشود من هم اينجا مي نشينم بعد جمع بندي مي كنم فرمايشات آقايان را، پيشنهادهايي كه عزيزان دارند براي اينكه اين خواسته عملي شود، يعني براي اين تحوّل آفريني چه كارهايي بايد كرد؟ اگر افراد ديگري كه در اين جلسه ي نوراني نيستند و آقايان مي شناسند افراد ديگر را معرّفي كنند .
ما سراغشان را بگيريم چه بايدكرد؟ چه اقداماتي براي تحقق عملي اين خواسته و هدف بزرگ كه قطعاً مورد رضايت حضرت ولي عصر (عجّ الله تعالي فرجه الشّريف ) ميباشد و قطعاً امام حسين (عليه السّلام) از اين كار راضي هست و قطعاً حضرت عبدالعظيم (عليه السّلام) همه شما را مشمول دعاي خودش قرار خواهد داد بايد انجام داد؟ كمك كنيد، نظر بدهيد، همفكري کنيد براي اينكه بتوانيم تحوّل در اين اشعار ايجاد كنيم، چه كنيم؟ من خواهش مي كنم ميكروفن در خدمت هر يك از عزيزان كه خواستند قرار گيرد و من درآخر خدمتشان هستم و جمع بندي مي كنم فرمايشات عزيزان را ، صلوات ختم كنيد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :