تاريخ : سه شنبه 1392/6/26 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 28142
علوم مرتبط با سبک زندگی اسلامی را از دل متون اسلامی استخراج کنیم

علوم مرتبط با سبک زندگی اسلامی را از دل متون اسلامی استخراج کنیم

دبیر علمی همایش ملی حدیث رضوی بر لزوم استخراج علوم مرتبط با سبک زندگی اسلامی از دل متون اسلامی و احادیث تاکید کرد.

به گزارش پایگاه حدیث نت، حجت الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی روز پنج شنبه دراختتامیه همایش ملی حدیث رضوی که در تالار شهید آوینی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد، اظهار کرد: حدیث تنها پل ارتباطی با اهل بیت(ع) و سرمشق و مایه حیات بخش زندگی انسان‎ها است که شامل مجموعه گفتارها و رفتارهایی است که می‌تواند سرمشق زندگی و نجات‌بخش آخرت باشد، موضوعی که قرآن کریم نیز به آن پرداخته است.
وی خاطرنشان کرد: حدیث تنها راهی است که در پس غیبت می‌تواند ما را با نور اهل بیت(ع) آشنا کند.
دبیر علمی همایش حدیث رضوی عنوان داشت: انقلاب اسلامی در بخش سخت‌افزاری و پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی در عرصه ابزار و تجهیزات موفق بوده و در حقیقت پرتاب ماهواره، موشک و پژوهشگاه هایی مانند رویان از جمله دستاوردهای قابل ملاحظه این انقلاب محسوب می‌شود.
وی یادآور شد: در بخش نرم‌افزاری، تمدن اسلامی در زمینه اخلاق فردی و تعامل و روابط اجتماعی آن گونه که از ظرفیت عظیم انقلاب انتظار می‌رفت، حرکت نکرد بنابراین باید بتوانیم آموزه‌های این بخش را از متون اسلامی استخراج کنیم.
دبیر عملی همایش حدیث رضوی با ذکر این مطلب که سبک زندگی، مفهوم ساده ای نیست اظهارکرد: سبک زندگی مفهوم نظام مند و در هم تنیده ای از ارزش‌ها‌، نگرش‌ها، رفتارها و باورهایی است که در درون خانواده و تعاملات انسانی خود را نشان می‌دهد.
مدیر انجمن حدیث حوزه یادآورشد: در واقع باید گفت که مسئله سبک زندگی اسلامی در واقع هویت فردی هر شخص یا قومی را نشان می‏دهد و حتی می‏توان ویژگی ممیزه مردم به شکلی فردی و نهادی و گروهی باشد.
حجت الاسلام مسعودی تصریح کرد: همه احادیثی که از آن می توان موضوعی را برای نوع و شکل زندگی فراگرفت به عنوان یک سرمایه عظیم برای تنظیم سبک زندگی مورد استفاده قرار می گیرد که مهمترین شاخصه این سبک زندگی، هویت ایمانی است.
وی عنوان داشت: دین‌داری چیزی جز باورمندی، کنش‌ و واکنش ‌بر پایه آموزه‌های اصیل دینی نیست که می‌توانیم در آموزه‌های امام رضا(ع) آن را پیدا کنیم.
حجت الاسلام مسعودی با بیان اینکه اکنون مفهوم طبقه‌بندی شده ای در زمینه سبک زندگی در احادیث به چشم نمی آید، یادآور شد: باید احادیث به عنوان سرمایه‌هایی برای استخراج گوهرهایی از درون صدف دین مورد کاوش قرار گیرد.
دبیر عملی همایش حدیث رضوی با اشاره به روند وصول آثار به این همایش اظهارکرد: در ابتدای آنکه موضوع همایش انتخاب شد سوال اینجا بود که چگونه می توان این احادیث را جمع آوری کرد که خوشبختانه پس از وصول آثاردر بخش های مختلف طلاب و پژوهشگران و اساتید و نوقلمان آثار فاخری به دبیرخانه رسید که جای بسی امیدواری است.
وی با بیان اینکه ۶۱۵ اثر به دبیرخانه همایش حدیث رضوی ارسال شده است، گفت: ۲۹۲ مقاله و ۳۲۳ داستانک از بیش از ۲۰ استان کشور به دبیرخانه ارسال شده که نشان‌دهنده بعد کشوری و استانی همایش بوده است.
دبیر علمی همایش حدیث رضوی خاطرنشان کرد: مقالاتی از کشورهای عراق، تونس و کانادا به دبیرخانه همایش ارسال شد که نشان‌دهنده ظرفیت منطقه‌ای و بین‌المللی همایش حدیث رضوی است.
وی گفت: در این همایش تمامی آثار یک بار ارزیابی شد و ۱۶ داور نیز کار ارزیابی آثار را به عهده داشتند؛ در همین راستا آثاری که با همایش امسال مرتبط نبود برای سالهای بعدی ذخیره شد؛ کل آثار به صورت مقاله در دو جلد منتشر می‎شود که در آثار پژوهشی دیگر، مورد استفاده قرار بگیرد.
حجت الاسلام مسعودی در پایان یادآور شد: گسترش فرهنگ رضوی بین جوانان مهم‌ترین فلسفه بخش داستانک‌نگاری این همایش است تا نویسندگان در این عرصه بروز و ظهور داشته باشند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :