21
چکيده مقالات کنگره بزرگداشت عبدالجليل رازي قزويني

3
نگاه تأويلي به آيات قرآن در «نقض»‏

دكتر محمّدرضا موحّدي ۱

شيوه بهره‏گيري از تأويل آيات قرآني در كتاب نقض، اساسي‏ترين دغدغه مقاله حاضر است. در اين مقاله، پس از توضيحي مختصر در باره تفاوت تفسير و تأويل، مطلبي به اختصار در باب كاربرد واژه «تأويل» و تنوّع معاني آن در نقض، آمده است. آن گاه به بررسي نمونه‏هاي برجسته از تأويل آيات قرآني در نقض پرداخته شده است.
بخش اعظم كاربرد آيات قرآني در نقض، پس از استشهادهاي لفظي (لغوي، فقهي، تاريخي و...)، به تطبيق‏هاي كلامي و از آن مهم‏تر، برداشت‏هاي تأويلي، اختصاص مي‏يابد. ذكر اين تأويل‏ها گاه در سياق ردّيّه بر اتهام‏ها و افتراهاي حريف بوده و في المثل در ردّ اين تأويل كه مقصود از (وَ التّينِ وَ الزَّيْتُونِ)علي عليه السلام و فاطمه عليها السلام بوده باشند، سخن از چنين تأويلي به ميان آمده و گاه اين تأويلات در سياق پذيرش، اثبات يا تأييد عقيده مؤلّفْ صورت گرفته است. بررسي

1.عضو هيئت علمي دانشگاه قم.


چکيده مقالات کنگره بزرگداشت عبدالجليل رازي قزويني
20

2
بن‏مايه‏هاي قرآني عبد الجليل رازي در «نقض»

دكتر علي راد۱

كتابِ نقض عبد الجليل رازي، هر چند كتابي كلامي با رويكرد جدلي است، ليكن قرآن، حضور جدّي‏اي در مباحث آن دارد و نزديك به سيصد آيه، در آن مورد استناد قرار گرفته است. رازي از اين آيات، در ردّ و ابطال ديدگاه مخالف، يا تثبيت آراي خودش بهره جسته و با روش اجتهادي ـ كلامي، تلويحا تفسيري كلامي از معارف اعتقادي قرآن ارائه كرده است. رازي، آگاهي‏هاي خوبي از دانش تفسير داشته و مطابق با مباني تفسيري اماميه، اصول و قواعد خاص دانش تفسير، به بررسي آيات پرداخته است. مباني قرآن‏شناختي، آراي علوم قرآني، روش‏شناسي تفسيري، ديدگاه‏هاي تفسيري و تأويلي رازي، و آموزه‏هاي قرآني ـ كلامي نقض، از محورهاي اصلي اين پژوهه است.
كليدواژه‏ها: عبد الجليل رازي، نقض، قرآن، تفسير، تأويل، مباني، روش، آرا.

1.استاديار دانشگاه تهران ـ پرديس قم.

  • نام منبع :
    چکيده مقالات کنگره بزرگداشت عبدالجليل رازي قزويني
تعداد بازدید : 87540
صفحه از 194
پرینت  ارسال به