75
الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث

لاول توماس هم چنين عقيده‏اى دارد ؛ چون اخيراً شبى را در مزرعه‏اش به روز آوردم و ديدم جملات زير را از «زبور» داوود در قاب قشنگى گذاشته و به ديوار اتاق كارش آويزان كرده است تا همه موقع آن را ببيند : «امروز روزى است كه خدا آفريده است . ما از آن لذّت خواهيم برد و به خوشى خواهيم گذراند» .
جان روسكين نيز در روى قطعه سنگ صافى كلمه «امروز» را حك كرده و روى ميز تحريرش گذاشته بود . اگر چه من مثل او قطعه سنگى روى ميزم نيست ، ولى در عوض ، يكى از اشعار مؤثّر نمايش‏نامه نويس نامى هند «كاليداسا» را نوشته‏ام و روى آيينه‏ام چسبانده‏ام تا هر روز صبح كه ريشم را مى‏تراشم ، به آن نگاه كنم و براى هميشه در خاطرم نقش ببندد» .۱
خلاصه سخن اين كه در الگوى اسلامىِ درمانىِ نگرانى‏ها ، عناصر عملى و رفتارى نيز نقش مهمّى دارند. اشتغال به كار ، پرهيز از كارهاى ناروا ، انجام دادن انواع كارهاى شايسته بويژه گره‏گشايى از كار ديگران ، توسّل به أهل بيت عليهم السلام ، و غنيمت شمردن فرصت حال ، موجب كاهش فشار روانى و اضطراب مى‏گردند.

2 - 5 . درمان‏هاى عبادى‏

از مهم‏ترين راه‏هاى درمان، درمان معنوى است. از آن‏جا كه دين ، ريشه در سرشت آدمى دارد ، قطع رابطه با خداوند متعال و فقدان حسّ معنوىِ متعالى و ناب به او، دليل بسيارى از نگرانى‏ها و ناراحتى‏هاست.۲ به همين جهت، اصلاح اين اشتباه و تأمين نياز معنوى، از راه‏هاى مؤثّر در درمان استرس و اضطراب است .

1.آيين زندگى : ص ۱۶ - ۲۵ .

2.(مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِى فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا ؛ هر كس از ياد من روى‏گردان شود به تنگناى زندگى دچار مى‏گردد) (طه : آيه ۱۲۴) .


الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
74

پنج قرن پيش از تولّد مسيح ، فيلسوف يونانى «هراكليوس» به شاگردانش مى‏گفت : «هر چيزى قابل تغيير است ، جز قانون ابدى . شما نمى‏توانيد بر آب رودخانه دوبار قدم گذاريد ؛ زيرا آب رودخانه مثل زندگانى كسى كه در آن قدم مى‏گذارد ، هر آن ، در گذر است زندگى ، همين امروز است . چرا زيبايى‏هاى امروز را با فكر مشكلات آينده‏اى كه در ابهام و تغييرات پى در پى مستور است و هيچ كس از آن اطلاعى ندارد ، زشت و بدنما كنيم؟» .
رومى‏هاى قديم مى‏گفتند : از امروز استفاده كن و آن را از دست مده . آرى امروز را بگير و تا آن جا كه ممكن است از آن استفاده كن .

  • نام منبع :
    الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 71258
صفحه از 496
پرینت  ارسال به