مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : خط امان، پژوهشی در موعود ادیان
پديدآورنده : محمد امامی کاشانی
محل نشر : قم
ناشر : دفتر نشر فرهنگ اسلامی
تاریخ انتشار : ۱۳۸۶ ه.ش
تعداد جلد : 2
زبان : فارسی
رده بندی کنگره : ‏BP‎‏ ‎‏224‎‏/‎‏4‎‏ ‎‏/‎‏الف‎‏8‎‏خ‎‏6
شابک : ‎978-964-476-209-3
جستجو در Lib.ir

خط امان، پژوهشی در موعود ادیان

مباحث عقلى و نقلى شامل گفتارهاى فلسفى، فطرى، منطقى، جامعه‌شناختى، عرفانى، روان‌شناختى و فلسفه تاريخ، پيرامون موعود اديان

كتاب خط امان، پژوهشی در موعود ادیان، مبتنی بر دلايل عقلى و نقلى پيرامون موعود اديان كه در آن عمدتاً به مباحث عقلى در اين زمينه پرداخته شده است.

مؤلف در این کتاب از هرگونه هتك حرمت، نزاع و مجادله پرهیز گرده و كوشيده تا سخن از مهدویت را مستقل از مسئله خلافت در صدر اسلام بيان كند. همچنين در لابه‌لاى متون، علماى اسلام را به تقريب و همدلى ترغيب نموده است.

مطالب، در سه بخش و هر بخش در چندين گفتار تنظيم شده است.

رويكرد مؤلف در نگارش، مبتنى است بر دلايل عقلى و نقلى كه شامل گفتارهاى فلسفى، فطرى، منطقى، جامعه‌شناختى، عرفانى، روان‌شناختى و فلسفه تاريخ است.

مؤلف دلايل متعدد فلسفى و علمى بر ضرورت وجود امام زمان اقامه کرده و بر همین اساس رويكرد  نگارشی خود را قرار داده تا بتواند بر ادعای برخى از اهل نظر که گمان مى‌كنند وجود امامى معصوم در هر زمان تنها به‌وسيله روايات معتبر اثبات مى‌شود و دليل عقلى ندارد، مگر قاعده لطف، غلبه کند.

كتاب از جامعيتى كيفى و كمى برخوردار است؛ بخش نخست مشتمل است بر: مباحث عقلى، فطرت، عنايت، استقراء، فلسفه تاريخ، بررسى شبهات و پاسخ به آنها، نقل گفت‌وگوهاى مستقيم با علما و متكلمان اهل سنت در حجاز، مصر، لبنان و همچنين گفت‌وگوهايى با فلاسفه و متكلمان مسيحى در واتيكان و بررسى عقايد و باورهاى پيروان اديان مسيحى، يهودى و زرتشتى درباره منجى آخرالزمان.

در بخش‌هاى دوم و سوم، تجميع و دسته‌بندى همه اخبار، آثار و اقوال درباره مهدى موعود(ع) است كه در مجامع حديثى شيعه و سنى، كتب تاريخ و تفسير فريقين پراكنده بوده و همراه با توضيحات مؤلف گردآورى و ثبت شده است.

بخش‌هاى مزبور به‌صورت بزرگ‌ترين موسوعه اخبار مربوط به امام مهدى(ع) و نيز بزرگ‌ترين معجم راويان اين اخبار درآمده است.