مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : مربّیگری روشمند
پديدآورنده : عباس پسندیده
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : ۲۴۳
قطع : رقعی
رده بندی کنگره : BP232/65
شابک : 978-622-207-212-4
جستجو در Lib.ir

مربّیگری روشمند

(الگوی راهنمایی تخصّصی با رویکرد دینی)

کتاب «مربّیگری روشمند»در پی ارائه و طراحی الگویی برای راهنمایی تخصصی با رویکرد دینی است. در این کتاب خواننده با «ویژگی‌های راهنما»، «موضوع راهنمایی» و «فرآیند هفت مرحله‌ای راهنمایی» آشنا می‌شود.

راهنمایی، امروز یک ضرورت اجتماعی است که به شکل‌‏های مختلف بروز می‏کند. تحوّل جامعه از سنّتی به مدرن، به انسان، آزادی انتخاب و تصمیم‌‏گیری می‏‌دهد و فرد، خودش تعیین کنندۀ سرنوشت خویش می‌‏شود. از این رو، نیاز دارد تا از کمک افراد متخصّص استفاده کند تا بهترین تصمیمات را بگیرد ...

از جنبه‌‏ای دیگر، فعّالیت‏ مبلّغان و مربّیانی که به امر هدایت و راهنمایی مردم می‌‏پردازند نیز چندان قابل سنجش و ارزشیابی نیست؛ چرا که از چارچوب و قالب مشخّصی پیروی نمی‌‏کند. همۀ اینها نشان می‏دهد که سازمان یافته کردن راهنمایی و هدایت مردم، یکی از امور ضروری است.

فرازی از کتاب:

از سویی با جامعه‌‏ای رو به رو هستیم که نیازمندحلّ مشکلات است. گذشته از مشکلات، مردم برای درست زندگی کردن، نیازمند سبکی از زندگی سالم هستند تا زندگی آنها را سامان دهد. در این بخش، مردم نیازمند اطّلاعات لازم برای شناخت ابعاد و اجزای مختلف سبک زندگی اند و نیز نیازمند شیوه‏‌های کنش صحیح در هر موقعیت از زندگی اند تا سلوک و عملکرد آنها را هدایت یا تصحیح کند.

از سوی دیگر، منابع اسلامی ‏را داریم که گنجینه‌‏ای ارزشمند و غنی برای ساخت یک زندگی خوب، سالم و پیش‏رونده است. آموزه‌‏های اسلامی ‏در قالب آیه و حدیث، در بر دارندۀ راهنمایی‏‌های کارآمد برای حلّ مشکلات، برخورداری از سبک زندگی سالم و نیز رشد و ارتقای انسانی است.

از سوی سوم، طیفی از نیروهای انسانیِ مرتبط وجود دارند که می‏‌توانند این آموزه‌‏ها را به گوش آن مردم برسانند.

آنچه در این میان به عنوان یک خلأ مطرح است، فقدان الگویی برای راهنمایی مردم است. این اقدامات، در سطح راهنمایی تخصّصی است. راهنمایی تخصّصی بویژه در سطح گروهی، نیازمند الگویی است که از یک قالب مشخّص پیروی کند و فرایند راهنمایی کردن را مشخّص سازد.

این الگو، چارچوب مشخّصی است که فرایند راهنمایی تخصّصی را در قالب مراحلی تعریف شده و به هم پیوسته، نشان دهد. و در آن مربیان،‌خواهند دانست برای انتقال معارف دین، چه مراحلی را باید طی کنند.

کتاب در دو بخش سامان یافته است:

بخش اوّل: مباحث نظری مداخلات عمومی
فصل اوّل: کلّیات
فصل دوم: راهنمایی و مربّیگری در روان‏شناسی؛ گونه‏‌ها و بنیان‏‌ها
بخش دوم: الگوی راهنمایی متناسب با فرهنگ
فصل اوّل: اصول مداخلۀ عمومی
فصل دوم: ویژگی‏‌های مربّی و راهنما
فصل سوم: ویژگی‌‏های موضوع راهنمایی
فصل چهارم: فرایند مداخله
نمایه‌‏ها
نمایه آیات
نمایه احادیث
فهرست منابع