تاريخ : شنبه 1402/9/18 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 76535
کتاب «مربیگری روشمند» رونمایی شد

کتاب «مربیگری روشمند» رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب «مربیگری روشمند» نوشته حجت‌الاسلام عباس پسندیده، ۱۶ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام قاضی عسکر، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در مؤسسه دارالحدیث در قم برگزار شد.

مراسم رونمایی از کتاب «مربیگری روشمند» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین عباس پسندیده، ۱۶ آذرماه در مؤسسه دارالحدیث و با همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث این مؤسسه و مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار؛ رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث در این مراسم در سخنانی، گفت: این کار یکی از الگوهایی است که می‌توان برای همکاری مراکز و تولیت‌های مختلف ارائه شود.

وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی یکی از نهادهای بهره‌بردار از این اثر است، گفت: این بهره‌مندی نباید صرفا به این آستان ختم شود و نهادهای دیگر مانند صدا و سیما، دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات اسلامی و ... هم لازم است از چنین پژوهش‌هایی استفاده کنند.

برنجکار افزود: هدف نهایی این است که اسلام و معارف آن به مردم برسد و در سبک زندگی آنان مؤثر باشد لذا همه پژوهش‌ها و اجتهادات و مقدمات قبل از درس در نهایت باید وارد زندگی مردم شود به همین دلیل مقام معظم رهبری دائما تاکید دارند که پژوهش باید به عرصه تبلیغ ختم شود.

وی ادامه داد: از طرفی این شکایت وجود دارد که چرا مراکز پژوهشی کارهایی ندارند که مردم استفاده کنند و از طرف دیگر هم مراکز پژوهشی گلایه دارند که چرا از کارهای ما استفاده نمی‌شود لذا وجود حلقه واسط برای رفع این خلا لازم و ضروری است.

طراحی مدل بومی برای مربیگری و مشاوره

در ادامهحجت‌الاسلام عباس پسندیده، نویسنده این کتاب و رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی در سخنانی، گفت: تجربه ۱۰ ساله در مرکز مشاوره آستان قدس رضوی ما را با یک خلأ بزرگ مواجه کرد. از سویی برخی افراد تخصص روانشناسی ندارند ولی دوست دارند کارهایی در عرصه تربیتی برای مردم انجام دهند زیرا با مردم زیادی روبرو هستیم که در زندگی با مشکلاتی مواجه هستند.

پسندیده با بیان اینکه آمار نشان می‌دهد که ۳۰ درصد مردم نیازمند مشاوره برای رفع برخی اختلالات روان‌شناسی هستند. گفت: روانشناسان متکفل این بخش ۳۰ درصدی هستند ولی باید برای ۷۰ درصد بقیه برنامه‌ریزی کنیم تا نیازمند مشاوره نشوند و تالیف این کتاب در این راستا بوده است.

پسندیده گفت: از آنجا که برنامه و الگویی برای راهنمایی تخصصی با رویکرد دینی وجود نداشت این مدل را طراحی کردیم. بنده وقتی با این حدیث مواجه شدم که امام رضا(ع) فرمودند اکر مردم محاسن کلام ما را بدانند از ما تبعیت خواهند کرد؛ این دغدغه اساسی بنده چگونگی انتقال این محاسن کلام به مردم بود.

پسندیده با اشاره به ویژگی‌های این اثر، افزود: یکی از ویژگی‌های این اثر وجود مبنای نظری روشن برای مشاوره است؛ ویژگی دیگر سادگی و دور از پیچیدگی‌های روان‌شناسی است. سومین و مهمترین ویژگی این اثر مسئله‌محوربودن است؛ چهارمین ویژگی کارآمدی و مؤثربودن بودن است یعنی مربی به صورت عینی و دقیق راه حل برای مردم ارائه کند. ویژگی پنجم این است که برای مری یک «نقشه راه» است و ویژگی دیگر این اثر هم قابل سنجش‌بودن آن است.

وی با بیان اینکه مباحث این کتاب صرفا نظری نیست، گفت: در هر مرحله این فرایند، در کنار بحث نظری، دو نمونه از مباحث خانواده و رضایت از زندگی آورده شده و همه مراحل روی آنها اجرا شده است.

پسندیده با بیان اینکه، محتوای این کتاب از خلأهای کنونی است زیرا الان فقط الگو و مدل ارائه کرده است و مخاطب خودش باید محتوا را انتخاب کند، گفت: یکی از درخواست‌های ما از مؤسسه دارالحدیث و آستان قدس این است که برای تدوین محتوا و یا دستورات (پروتکل‌ها) باید وارد میدان شویم و مسئله دیگر هم آموزش و تربیت مربیان است.

استفاده از ۱۵۰ مشاور

در ادامه رضا آذریان؛ رئیس مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی در سخنانی با اشاره به فعالیت مرکز جامع مشاوره، گفت: این مرکز در سال۱۳۹۷ به صورت تشکیلات ساختاری تاسیس شد البته سابقه فعالیت مشاوره در آستان قدس به اواخر دهه ۷۰ برمی‌گردد.

وی افزود: هم اکنون ۴ کلینیک حضوری در شهر مشهد با حدود ۱۵۰ نیروی مشاور و ستاد ۳۰ نفره را در این مرکز داریم و در سراسر کشور هم حدود هزار و ۱۹۸ مشاور داریم که به صورت خادم‌یاری در شهرهای مختلف کشور در مراکز مشاوره مشغول خدمت هستند و حداقل تحصیلات روان‌شناسی و بالاتر را دارند و شرایط تخصصی برای جذب آنان رعایت شده است.

آذریان گفت: یکی از مواردی که به شدت در کشور هم رواج دارد مشاوره‌های بی‌مبنا و غیرعلمی است ولی در این مرکز، از سالیان قبل مدلی را برای آموزش پیش از ازدواج طراحی کرده‌ایم و کارگروه ویژه داریم؛ مدل توجه به ایمنی جنسی که مشکل بسیاری از خانواده‌ها است و در آینده هم مدل مهرقدرت را تدوین خواهیم کرد.

وی افزود: مدل‌های مقایسه اثربخشی هم در مرکز انجام شده است از جمله همین مدل پیش از ازدواج که فاصله معناداری با مدل‌های دیگر دارد و طرح‌های دیگری هم در دست اقدام است. افتتاح کلینیک مجازی هم از دیگر کارهایی است که در آینده برای مخاطبان ما در سراسر کشور راه‌اندازی خواهد شد و باور ما هم این است که وقتی با عنوان حضرت امام رضا(ع) وارد این عرصه می‌شویم خیلی از کارها بدون اینکه بدانیم پیشرفت کرده است.

ارائه خدمات به زائران حرم رضوی(ع)

همچنین استادآقا، مسئول بنیاد کرامت آستان قدس رضوی هم در سخنانی با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته، گفت: این کار، اثری کاربردی است و ما در ارائه خدمات اجتماعی به آن نیازمندیم و آستان قدس هم از ارائه کارهای علمی مبتنی بر معارف دینی حمایت می‌کند. استادآقا بیان کرد: در این مدلی که کار شد هم مختصر و هم کاربردی و عملیاتی است؛ ضافه‌گویی ندارد و افراد به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

استادآقا در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در آستان قدس، ۴ سازمان شکل گرفته است؛ مدیریت حرم مطهر که بزرگترین بخش است؛ سازمان دوم هم سازمان علمی و فرهنگی و مجموعه‌های وابسته به آن مانند موزه و کتابخانه و ... است؛ سازمان سوم بنیاد بهره‌وری موقوفات و چهارمین سازمان هم بنیاد کرامت رضوی است که این بخش هم خودش شش زیرمجموعه دارد.

مسئول بنیاد کرامت رضوی آستان قدس ادامه داد: این سازمان شامل بخش‌هایی چون؛ مرکز جامع مشاوره، مؤسسه موقوفه زائر دارای دو شهرک زائرپذیر با ظرفیت ۶هزار تخت شب و ۲۱ مجتمع بین راهی همچنین معاونت خدمات اجتماعی است که به محرومین خدماتی ارائه می‌دهد ضمن اینکه مرکز خادم‌یاری  هم از دیگر بخش‌ها است.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :