مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : احادیث امیرالمومنین علی‌علیه‌السلام به روایت حضرت عبدالعظیم حسنی‌علیه‌السلام
محل نشر : قم
ناشر : موسسه انتشاراتی دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1402
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 270
زبان : فارسی عربی
رده بندی کنگره : BP۳۹/۵
شابک : ۹۷۸-۶۲۲-۲۰۷-۲۰۵-۶
جستجو در Lib.ir

احادیث امیرالمومنین علی‌علیه‌السلام به روایت حضرت عبدالعظیم حسنی‌علیه‌السلام

نزدیک به صد روایت که حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام آنها را از امام جواد علیه السلام و آن حضرت نیز از جدّ بزرگوار خود، مولای متّقیان و امیر مؤمنان علیه السلام، روایت کرده‌‏اند.

کتاب پیش رو در بردارندۀ، نزدیک به صد روایت است که آنها را حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام از امام جواد علیه السلام و آن حضرت نیز از جدّ بزرگوار خود، مولای متّقیان و امیر مؤمنان علیه السلام، روایت کرده‌‏اند.

حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام، افزون بر شرافت تبار و انتساب به خاندان عصمت و طهارت، از جمله عالمان و محدّثان شیعه است که به ‏سبب ارتباط نزدیک با امامان علیهم السلام، احادیث گران‏بهایی را از آنان فراگرفته و با گزارش و نگارش آن‏ها، مسیر دستیابی آیندگان به این میراث را فراهم ساخته است. از جملۀ این میراث، کتاب «خُطَب امیرالمؤمنین علیه السلام» و نیز کتاب حاضر ‏است.

متن اصلیِ (عربیِ) این کتاب از طریق نسخه‌‏ای کهن به املای قاضی جعفر بن أحمد بن عبد السلام بهلولی یمانی (م۵۷۳ه‍) و در میان میراث زیدیۀ یمن به دست آمد و با تحقیق و ترجمۀ آقای محمّدعافی خراسانی و عنوانأحادیث أمیرالمؤمنین علیه السلام بروایة عبد العظیم الحسنی علیه السلاممنتشر گردید.

پس از آن و به پیشنهاد تولیت معزّز آستان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام و ریاست فقید مؤسسۀ دارالحدیث، حضرتآیت اللّٰه محمدی ری شهریرحمه الله ترجمۀ مجدّد کتاب و شرح آن به وسیلۀ محقق گرامی جناب آقایعبدالهادی مسعودیبه انجام رسید.
گفتنی است آستان حضرت عبد العظیم الحسنی علیه السلام و مؤسسۀ دار‌الحدیث، پیش از این، توفیق انتشار کتاب مسند عبدالعظیم الحسنی علیه السلام را داشته‌‏اند که روایات آن، از طریق تفحّص گسترده حدیثی شیعه و اهل سنّت فراهم آمده بود.