مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : احادیث امیر المومنین علی علیه السلام بروایه عبدالعظیم الحسنی
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1399
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 132
قطع : وزیری
زبان : عربی
رده بندی کنگره : BP39/5
شابک : 978-622-207-139-4
جستجو در Lib.ir

احادیث امیر المومنین علی علیه السلام بروایه عبدالعظیم الحسنی

احادیث امیر المومنین علی علیه السلام بروایه عبدالعظیم الحسنی رحمه الله و باملاء القاضی جعفر بن احمد الیمانی (ت 573 ه) من مخطوطات الزیدیة
احادیث امیر المومنین به روایت حضرت عبد العظیم الحسنی از آثار ارزشمند حدیثی است که به تازگی در میان هزاران کتاب و اثر خطی شناسایی و به چاپ رسیده است.

کتاب احادیث امیر المومنین را قاضی جعفر بهلولی، از بزرگان زیدیه املا کرده و نامِ وی در آغازِ سند قرار دارد. این سند، سپس به نام­های مبارک حضرت عبدالعظیم (رضی الله عنه) و آن­گاه، به امام جواد علیه السلام می­رسد که همۀ احادیث را از جدّ بزرگوارش امیر المؤمنین علی علیه السلام روایت فرموده اند.

در مقدمۀ این تحقیق، نخست به تحلیل سندِ موجود برای این احادیث پرداخته شده و به صورت گذرا، داده‌­هایی که در منابع مختلف دربارۀ این راویان وجود دارد، بیان شده است و سپس با توجه به شباهت قابل توجه میان احادیثِ این نسخه با احادیث امام جوادG در کشف الغمة، به تفصیل به تحلیل و بررسیِ این موضوع پرداخته شده است. بخش بدی در مقدمه معرفی تفصیلیِ این نسخه و تاریخ نگارشِ آن و نامِ کاتب آن است.

در پایان مقدمه نیز، برخی از نمونه­‌های قابل توجه از تصحیف‌­هایی رخ­داده در این نسخه، توضیح داده شده است.

در تحقیق متنِ تحقیق کتاب نیز، از یک سو به تحلیل و بیان معنای احادیث –در موارد لزوم- پرداخته شده و از سویی دیگر، تا حد امکان کار مراجعه و مقایسۀ متن احادیثِ موجود با متون کهن انجام گرفته است.

در بخش پایانی نیز با عنوان «محلق» ، شماری از احادیث مشابه از حضرت عبدالعظیم علیه السلام که اشتراکاتی با سندِ احادیث این کتاب داشته است به همراه توضیحی کوتاه، آمده است.