علامه مجلسی(ره)، خدمت گزار اخبار امامان علیهم السلام

علامه مجلسی(ره)، خدمت گزار اخبار امامان علیهم السلام

به مناسبت روز بزرگداشت علامه مجلسی(ره)

🔖به مناسبت روز بزرگداشتعلامه مجلسی(ره)

✍️ محمدباقر بن محمدتقی مجلسی (۱۰۳۷ - ۱۱۱۰ق) معروف به علامه مجلسی یا مجلسی دوم، از محدثان و فقیهان مشهور شیعه در قرن یازدهم هجری است.
علامه مجلسی علاوه بر تخصص در علوم مختلف مانند تفسیر، حدیث، فقه، اصول، تاریخ، رجال و درایه ، بیش از همه به حدیث‌نگاری علاقه داشت.

▤ مشهورترین کتاب او،  بزرگ ترین دائرة المعارف حدیثی به نامبحارالانواراست که نقش بارزی در احیای جایگاه حدیث در منظومه معرفت دینی داشت.
آثار حدیثی وی، نزدیک به هفتاد کتاب و رساله عربی و فارسی است.

🔻برخی از ویژگی‌های بارز علامه مجلسی

• گسترش دهنده انديشه شيعه با تألیف آثار پر تعداد به زبان فارسی و برای استفاده عموم مردم.
• تأثیرگذاری بر فرهنگ شیعی و روش‌های علمی علمای پس از خود با تربیت شاگردان.
• نقش بارز در اصلاح ساختارهای سیاسی و اجتماعی‌ جامعه به دلیل همکاری با حکومت صفویان.
• منتقد صوفیه و مخالف تصوف خانقاهی و ...

💌 جایگاه مجلسی در نزد عالمان دین

بسیاری از عالمان از مجلسی با عنوان بزرگ ترین احیاگر حدیث شیعه یاد می کنند.
تعبیراتی چون:
یگانه روزگار، روشن کننده مسائل پیچیده شریعت، جامع نیکی ها و فضیلت ها، خدمت گزار اخبار امامان، خاتم المحدثین، جامع معقول و منقول، کشّاف حقایق ظاهری و باطنی قرآن، و سرآمد گذشتگان و آیندگان،
در نوشته های دانشمندان، نشان از پایگاه بلند او در نزد دانشمندان علوم دینی دارد.

تفاوت بحار الأنوار با جوامع حدیثی پیشین(۱)

تعدادی از موضوعات، مانند تاریخ پیامبران و ائمه علیهم السلام که در کتاب‎‏های حدیثی پیشین نبوده، در بحار الأنوار آورده شده است. همچنین روایات مربوط به زیارات، به صورت متمرکز و ذیل عنوان خاص نبودند؛ ولی در بحار الأنوار، تحت عنوانِ «کتاب المزار» جمع‌آوری‌شده‏‏اند. همچنین از جمله عناوین دیگری که علّامه مجلسی در بحار الأنوار اضافه ‏کرد و احتجاجات و مناظره‌های پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام است. این بزرگواران در طول زندگی‌شان با افراد مختلفی، گفتگو و مناظراتی داشته‏اند که علّامه مجلسی این موارد را در یک‌ جا جمع‌آوری و دسته‏بندی نموده است. پس دسته‎‏بندی‏ها از مرحوم کلینی تا فیض کاشانی و بعد از آن علّامه مجلسی، سیر تحوّلیِ رو به جلو دارد؛ یعنی عناوین به شکلی جدیدتر پدید ‏می‌‌آید.

نام کامل کتاب علّامه مجلسی، بحار الأنوار الجامع لِدُرَرِ أخبار الأئمة الأطهار است. شایان‌ ذکر است که بعضی می‏گویند علّامه مجلسی در این کتاب، بنا داشت که همۀ روایات را جمع‌آوری کند تا در آینده، افراد دیگری احادیث را بررسی کرده و درست از نادرست را تشخیص دهند(۲)؛ امّا این سخن درست نیست؛ زیرا کسی که مقدمۀ کتاب بحار الأنوار را مطالعه کند، در می‌یابد که قصد و غرض علّامه این نبوده است؛ بلکه علّامه می‎‏گوید: من دُرّها را، یعنی آن احادیث ناب را جمع‌آوری کرده‏ام. لذا این‌گونه نبوده که احادیث در حال از بین رفتن باشد و علّامه درصدد جمع‌آوری آنان بوده باشد، و در نهایت دیگران آن احادیثِ گردآوری‌شده را پالایش کنند. لذا علّامه، احادیث کتاب بحار الأنوار را دُرّ و خالص و پالایش‌شده می‏دانسته و آنها را با توجّه، را جمع‎آوری کرده است. علّامه مجلسی روایات کتابش را از کتب کهن حدیثی شیعه جمع‌آوری کرده است. او نزدیک به صد کتاب را در مقدمۀ کتاب فهرست کرده و بعد از توثیق مصادر، اذعان کرده است که اینها کتاب‏‎هایی هستند که نسبتش به نویسندگانش قابل‌ اثبات است.

علّامه مجلسی در این کتاب، گاه عناوین جدیدی را آورده که نه تنها درباره‏اش کتابی مستقل نبوده، بلکه در ضمن کتب حدیثیِ کهن نیز بدان پرداخته نشده است. نمونۀ جالب و زیبای آن را می‏توان در عنوان «کتاب السماء و العالم » نشان داد که در آن، روایات مربوط به امور طبیعی و تکوینی، مثل: طب، آسمان، زمین، دریاها و... را جمع ‏آوری کرده است.

⁖⁖⁖⁖⁖⁖⁖⁖⁖⁖

📚 برخی از آثار فارسی علامه محمد باقر مجلسی :

◌ عین الحیاة،
شرحی بر وصیت پیامبر به ابوذر مشتمل بر پندهای اخلاقی
◌ مشکاة الانوار،
در باب قرآن و دعا، فضیلت قرائت و ثواب آن
◌ حیاة القلوب،
سرگذشت پیامبران، زندگانی پیامبر اسلام(ص) و درباره امامت
◌ جلاء العیون،
تاریخ و مصائب چهارده معصوم(ع)
◌ حلیة المتقین،
آداب معاشرت و مستحبات زندگی روزانه فردی و اجتماعی
◌ حق الیقین،
در اعتقادات
◌ تحفة الزائر،
در باب زیارات پیامبر اکرم و ائمه معصومین(ع)


۱).مهریزی، مهدی،جایگاه حدیث در علوم مختلف

۲). گفتنی است این مطلب را برخی از بزرگان و عالمان گفته ‏اند که علّامه مجلسی قصدش صرفاً گردآوری روایات بوده و به اعتبار آن‏ها نظر نداشته است. از جمله کسانی که چنین مطلبی را گفته ‏اند مرحوم امام خمینی در کتاب کشف الأسرار، ص ۲۸۶ - ۲۸۷ است.