تاريخ : دوشنبه 1402/5/30
کد خبر: 76300

سیره همسرداری امامان معصوم (ع) منتشر شد

کتاب «سیره همسرداری امامان معصوم(ع)» با محور بازتاب خوشبختی در نهاد خانواده بر پایه اصول و شیوه‌هایی که از عقلانیت وحیانی ائمه‌اطهار(ع) نشات می‌گیرد به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین یدالله مقدسی توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

چاپ اول کتاب «سیره همسرداری امامان معصوم(ع)» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین یدالله مقدسی است که در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۵۰۷ صفحه و به قیمت ۲۶۰ هزار تومان منتشر شدهاست.

تعامل درست با همسر، خوشبختی خانواده را در پی دارد و این بر پایه اصول و شیوه‌هایی است که از عقلانیت وحیانی ریشه می‌گیرد و اجرای صحیح آنها در سیره همسرداری امامان معصوم(ع) قابل مشاهده است.

اثر حاضر پس از تبارشناسی همسران امامان معصوم(ع) به سیره یاد شده در محورهای گوناگون می پردازد؛ از قبیل: چیستی اصول راهبردی همسرداری، شاخص‌های درون خانگی و برون خانگی، تحکیم روابط همسری در سیره امامان، نقش اصول بر شاخص‌های یاد شده، نقش اصول و شاخص‌های یاد شده در شکل‌گیری ازدواج امامان(ع)، وظایف همسرداری در دو محور حقوق و وظایف مالی و غیرمالی، و بررسی نوع رفتار امامان(ع) در موضوع جدایی به لحاظ ریشه‌ها و شیوه‌ها با فرض وجود آن.

از هدف و ضرورت تا ازدواج در عصر امامان(ع)

این کتاب در شش بخش تألیف شده است؛ بخش اول که در دو فصل به رشته تحریر درآمده، در اولین فصل مباحث مقدماتی شامل: شناخت هدف و ضرورت، معرفی منابع و مفهوم شناسی مورد بحث قرار گرفته و در فصل دوم به ازدواج در عصر امامان(ع) پرداخته است.

نویسنده در بخش دوم که با عنوان «گونه‌شناسی همسران امامان(ع)» به نگارش درآمده، در فصل اول به تبارشناسی همسران امامان متقدم؛ همسران امیر مؤمنان(ع)، امام مجتبی(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع)، و امام صادق(ع) پرداخته، در فصل دوم تبارشناسی همسران امامان متأخر؛ همسران امام کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) را تبیین کرده و در فصل سوم گرایش‌های فکری همسران را مورد تأکید قرار داده است.

«اصول راهبردی همسرداری و شاخص‌های تحکیم روابط همسری در سیره امامان(ع)» عنوان بخش سوم از این کتاب است که در فصل اول این بخش، اصول راهبردی همسرداری؛ تعهد ایدئولوژیک، مسئولیت پذیری و گریز از خشونت مورد بررسی قرار گرفته و در فصل دوم شاخص‌های درون خانگی تحکیم روابط همسری در سیره امامان(ع) (حسن روابط و رعایت آداب، تأمین نیازهای عاطفی، پوشش آمیزشی و فرهنگ سازی و تقویت تعاملات اخلاقی) بیان شده و در فصل سوم شاخص های برون خانگی تحکیم روابط همسری در سیره امامان(ع) (رعایت حریم، مراقبت رفت و آمد های بیرونی و تکریم خویشاوندان و دوستان) به رشته تحریر در آمده است.

در چهارمین بخش از کتاب حاضر با عنوان «نقش اصول راهبردی و شاخص‌های تحکیم روابط همسری در سیره همسرداری امامان(ع)» نویسنده در اولین فصل آمادگی برای ازدواج (آمادگی لازم و توانایی مالی) و در فصل دوم آداب و مراسم ازدواج (خواستگاری و مراسم عقد، جهیزیه، ولیمه و جشن ازدواج و اتاق حجله) را مورد تأکید قرار داده است.

نویسنده در بخش پنجم از این کتاب با عنوان «امامان(ع) در ادای حقوق همسران و وظایف همسرداری» در فصل اول به بیان حقوق و وظایف غیر مالی (تأمین آرامش محیط زندگی، رعایت آراستگی و پاکیزگی و ارضای منظم نیاز جنسی) پرداخته و در فصل دوم حقوق و وظایف مالی (مهریه، نفقه و کارکردهای استقلال مالی همسران) را به نگارش درآورده است.

«طلاق در سیره امامان(ع)» عنوان ششمین و آخرین بخش از کتاب مذکور است که در آن نویسنده در فصل اول به مسئله جدایی دو همسر (گونه ها و شروط طلاق) و در فصل دوم به بررسی سیره امامان(ع) با طلاق پرداخته است.

نگاهی به تکریم رفتار در برشی از کتاب

تأکید در برابر توهین است. تکریم رفتاری به معنای حرمت گذاری، گرامی داشتن، رفتار محترمانه داشتن با شخص و ارزشمند دانستن اوست. اینگونه رفتار با همسر از شاخص‌های درون خانگی تحکیم روابط همسری و به تعبیر امیر مؤمنان(ع) مایه آبادانی محیط زندگی است.

تکریم رفتاری با همسر ناشی از کشش های جنسی، منفعت طلبی و قرارداد حقوقی نیست، بلکه ناشی از کرامت انسانی و محبت درونی است که در پرتو آن کشش های جنسی و منافع آدمی نیز تأمین می‌شود؛ زیرا از محبت درونی و ریشه‌دار بودن آن، حرمت‌گذاری، فداکاری، تحمل و ایثار برمی‌خیزد که نقشی بنیادین در تحکیم روابط همسری دارند، نه صرفاً از کشش‌های جنسی و منفعت‌طلبی.

علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند همراه با تخفیف به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/مراجعه کنند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :