تاريخ : شنبه 1401/12/13 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 76108
ویژگی‌های احیاگر حدیث، آیت الله محمدی ری شهری از زبان همیاران ایشان

ویژگی‌های احیاگر حدیث، آیت الله محمدی ری شهری از زبان همیاران ایشان

در همایش «احیاگر حدیث؛ ویژه نکوداشت عالم ربانی و فقیه محدث آیت الله ری شهری»، تنی چند از همیاران و همکاران ایشان همچنین مسئولان موسسه دارالحدیث به بیان اوصاف و ویژگی‌های آن مرحوم پرداختند.

در همایش «احیاگر حدیث؛ ویژه نکوداشت عالم ربانی و فقیه محدث آیت الله ری شهری» که در تالار علامه مجلسی دارالحدیث برگزار شد، تنی چند از همیاران و همکاران ایشان همچنین مسئولان موسسه دارالحدیث به بیان اوصاف و ویژگی‌های آن مرحوم پرداختند.

این همایش که با آیین رونمایی از جدیدترین آثار ایشان همراه بود، حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی و حجج اسلام آقایان اجاق نژاد، طباطبایی، مسعودی، مهدوی راد، برنجکار و آقای معاف (معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) روز پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ از ساعت ۹:۳۰  تا ۱۲  در تالار علامه مجلسی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار گردید.

🔻حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر

آیت الله ری شهری در زمینه توسعه معارف اهل بیت علیهم السلام، بین المللی می اندیشید

🔻حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی

قرآن و سنت،‌ معیار سنجش در زندگی آیت الله ری شهری بود

🔻حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالهادی مسعودی

آیت الله ری شهری صاحب سبک تفسیری خاص در قرآن بودند

🔻حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار

آیت الله ری شهری احياگر علم کلام بر پایه وحى و عترت بود

🔻حجت الاسلام دکتر مهدوی راد

توکل به خدا، تواضع علمی و نظم از ویژگی های بارز آیت الله ری شهری بود

🔻دکتر علیرضا معاف معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

همگانی کردن احادیث از خصائص آیت الله ری شهری بود

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر

آیت الله ری شهری در زمینه توسعه معارف اهل بیت علیهم السلام، بین المللی می اندیشید

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکردر همایش "احیاگر حدیث؛ بزرگداشت عالمان و دانشمندان را وظیفه ای اخلاقی و دینی برای همگان خوانده و اظهار داشت: هدف از برگزاری این مجالس، زنده نگه داشتن نام و یاد این بزرگان بوده و از سوی دیگر الگو معرفی نمودن آنها برای افراد عصر حاضر و آیندگان است.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث مرحوم آیت الله ری شهری را عالمی مهذب و خودساخته توصیف کرده و افزود: بنده بارها از ایشان شنیدم که اذعان می داشت: «تمام تلاشم این است که کاری را برای غیر خدا انجام ندهم»، و در هر سمت و جایگاهی که احساس مسئولیت می کرد ابتدا خدا را در نظر می گرفت و سپس اقدام می نمود.

وی خاطر نشان ساخت: آن عالم عامل، در مسائل علمی همواره این شجاعت را داشت که اگر در زمینه احادیث و روایات، یافته هایش به نتیجه مشخصی می رسید، بدون تکلف نظر خود را بیان می نمود و سعی داشت ذهن مردم و جامعه را از شبهات پاک و اصلاح کند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر اظهار داشت: در حوزه پژوهش، گرایشات سیاسی افراد سبب آن نمی شد که مرحوم آیت الله ری شهری از شخصیت های گوناگون در راستای غنای آثار و تکمیل تألیفات و پژوهش های خود بهره نبرد و با نگاهی فراجناحی با همه افراد و گروه های معتقد به نظام و ولایت فقیه تعامل داشت.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام به بیان حالات معنوی آن عالم وارسته پرداخته و تصریح کرد: ارتباط خالصانه با پروردگار، حالت بکاء در نماز، تهجد و شب زنده داری و توسل و توجه به ائمه اطهار علیهم السلام همواره از حالات و سلوک معنوی ایشان بود.

وی با اشاره به سیره سیاسی مرحوم آیت الله ری شهری ابراز داشت: ایشان در مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه، هرگاه احساس خطر می نمود، با ادبیاتی محترمانه دست به قلم می برد و دیدگاه های خویش را به مسئولان عالی رتبه کشور منتقل می نمود.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث تشکیلاتی عمل کردن و پرورش نیروهای زبده توسط مرحوم آیت الله ری شهری را یکی از ویژگی های بارز ایشان برشمرده و خاطر نشان ساخت: با تلاش ایشان اکنون نیروهای عالم، فرهیخته و صاحب نظری در مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث پرورش یافته اند و تولیدات فاخری نیز در حوزه های مختلف دینی، توسط این عزیزان تولید شده است.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر روش اعتدالی مرحوم آیت الله ری شهری را یکی از  محسنات ایشان عنوان نموده ‌و اظهار داشت: آن فقیه محدث در حوزه های فردی و اجتماعی بسیار معتدل بود و از هرگونه افراط و تفریط دوری می کرد و توجه ویژه ای به مسائل تربیتی و تعامل مؤثر با دیگران داشت.

وی تأکید کرد: مرحوم آیت الله ری شهری، با توجه به سفرهای گوناگون به کشورهای مختلف جهان و دیدار با مسئولین حج سایر کشورها، در حوزه نشر معارف اهل بیت علیهم السلام، بین المللی می اندیشید و همواره به دنبال آن بود تا تألیفات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث را به چند زبان ترجمه و منتشر نماید که بحمدالله این امر در خصوص بعضی از آثار صورت پذیرفت و در ادامه این راه باید توسعه یابد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در پایان تصریح کرد: در مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث ما باید با توجه به ظرفیت های موجود و نیروهای توانمند و فرهیخته این مجموعه، تلاش کنیم تا تألیفات و آثار تولید شده در حوزه های مختلف به صورت کاربردی درآمده و مطابق نیازهای امروز جامعه مورد بهره برداری قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی

قرآن و سنت،‌ معیار سنجش در زندگی آیت الله ری شهری بود

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدکاظم طباطباییرئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث در باره ایشان اظهار داشت:

مبنا، محور و منش آیت الله ری شهری مبتنی بر حدیث ثقلین بود. ایشان در مقدمه کتاب ها به بهانه ای این حدیث را ذکر می کردند و در متن کتاب ها هم محور کارهای ایشان، آموزه های قرآن کریم و احادیث عترت طاهرین بود.

وی افزود: قرآن و سنت نه تنها آبشخور معرفت آیت الله ری شهری بود بلکه معیار سنجش در همه عرصه ها اعم از دانش و پژوهش و زندگی بود. وی در ارزیابی کارهای دیگران هم قرآن و عترت را محور قرار می داد.

ایشان بیان کرد: آیت الله ری شهری در طول ۷۵ ساله عمر خود ۱۱۰ عنوان کتاب در ۲۱۰ جلد پدید آورد؛ ۹۰ عنوان از این ۱۱۰ عنوان که بیش از ۱۸۰ جلد می شود، قرآنی – حدیثی است، یعنی گستره موضوعی آن ها قرآن و سنت است.

محور اصلی کار ایشان در نگارش، نیاز زمانه بود. در واقع مباحث نظری صرف که کاربردی در جامعه امروز نداشته باشد، مورد توجه وی نبود.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی گفت: کار آیت الله ری شهری تنها جمع آوری حدیث نبود بلکه مجموعه تبیین ها، تحلیل ها و پژوهش های حدیثی که در کار آن مرحوم دیده می شود، شاید اهمیتی بیش از جمع آوری احادیث داشته باشد. به عنوان نمونه، مرحوم آقای ری شهری در"روانشناسی خوارج" نگاه سیاسی اجتماعی امروزین هم داشت یا در "دانشنامه امام مهدی علیه السلام" دو سوم کتاب متن احادیث و گزارش های تاریخی است و یک سوم، تحلیل هایی است که به متن اضافه شده است.

وی اظهار داشت: بسیاری از کتاب های آیت الله ری شهری به زبان های مختلف ترجمه شده است. خیلی از کتاب ها مخاطبینی داشتند که خودشان برای ترجمه پیشقدم می شدند. به عنوان مثال "گزیده میزان الحکمه" و "حکمت نامه حضرت عیسی" از آثاری است که ترجمه های زیادی از آنها ارائه شده است.

ایشان تسلط خوب بر آموزه های قرآن و حدیث را ویژگی مرحوم آیت الله ری شهری برشمرد و افزود: برخی از کارهایی که ایشان انجام دادند و هنوز به چاپ نرسیده است، به مرور زمان چاپ می شود که در این راستا امروز ۱۰ عنوان کتاب تالیف ایشان رونمایی می شود و سال آینده هم۱۰ عنوان دیگر رونمایی خواهد شد.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث گفت: نقدپذیری آیت الله ری شهری زبانزد بود و روال کار در دارالحدیث نیز این است که هرکتابی که نوشته می شود، دو نفر نقد می کنند. هر متنی هم که ایشان تالیف می کردند دو نفر نقد و ارزیابی می کردند و اگر اشتباهی دیده می شد و استدلال درستی داشت متن تغییر می کرد.

وی از آیت الله ری شهری به عنوان بنیانگذار پژوهش گروهی در عرصه حدیث یاد کرد و گفت: ایشان پژوهشگران را به صورت آموزش کارگاهی و چهره به چهره آموزش داده و تک تک با ایشان صحبت می کردند و این موضوع را تبدیل به روند کردند که پس از رحلت ایشان هم ادامه دارد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالهادی مسعودی

آیت الله ری شهری صاحب سبک تفسیری خاص در قرآن بودند

حجت الاسلام عبدالهادی مسعودیرئیس دانشگاه قرآن و حدیث در همایش احیاگر حدیث گفت: تفسیر آیت الله ری شهری از معدود تفاسیری است که از صفر تا صد در کتاب بیان شده و در طول تفسیر هم به همان شیوه عمل کرده است.

بسیاری افراد، آیت الله ری شهری را محدثی تمام عیار می بینند که در پی مسیری که بزرگان ما داشته اند به درستی رفته اند اما این تصور کامل نیست.

وی افزود: همه ابعاد شخصیتی آیت الله ری شهری در حدیث خلاصه نمی شود بلکه بسیاری از فعالیت های ایشان خاص قرآن کریم بود. ایشان در جوانی ۲۵ جزء قرآن و ۵ جزء قرآن را هم اوایل انقلاب در بحبوحه ترورها حفظ کردند.

ایشان با بیان اینکه آیت الله ری شهری بیش از ۱۴ جلد در ۸ عنوان آثار قرآنی دارند، گفت: حوزه علمیه قم دو سه دهه است که به مسائل قرآنی هم توجه می کند اما آیت الله ری شهری روی این مسئله کار کردند و پژوهشگرانی هم به خدمت گرفتند که ۴ جلد مفصل با عنوان "شناختنامه قرآن" تالیف و منتشر کرد.

حجت الاسلام عبدالهادی مسعودی، آیت الله ری شهری را صاحب سبک تفسیری خاص در قرآن دانست و افزود: شاید کسانی که از بیرون نگاه می کنند، تفسیر را تفسیر روایی محض ببینند اما مباحث لغت شناسانه و واژه پژوهی این تفسیر در بسیاری از تفاسیر پیشین دیده نمی شود یعنی در مباحث لغت و ادب هم پیشتازی خاصی دارد.

وی در ادامه گفت: ارتباط دهی بین آیاتی که در این تفسیر وجود دارد کمتر در دیگر تفاسیر دیده می شود چون ایشان به ارتباط مضمونی و مفهومی آیات احاطه داشت.

ایشان ابراز داشت: تفسیر آیت الله ری شهری از معدود تفاسیری است که از صفر تا صد در کتاب بیان شده و در طول تفسیر هم به همان شیوه عمل کرده است که این تفسیر را بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در سه جلد به چاپ رسانده است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: مرحوم ری شهری معتقد بود که نفیس ترین آیات قرآن کریم درباره اهل بیت علیهم السلام است که جمع آوری و تفسیر کردند و در قالب کتاب کرائم قرآن عرضه نمودند.

وی با اشاره به کتاب یادداشت های قرآنی گفت: این کتاب حدود ۵۰۰ صفحه شده است که به وسیله پژوهشکده تفسیر ال بیت علیهم السلام تهیه و تدوین شده  به چاپ رسیده است.

ایشان در پایان افزود: آیت الله ری شهری معتقد بود که دارالحدیث باید دارالقرآن هم باشد و می گفتند که در دروس کارشناسی و ارشد دانشگاه تا جایی که ممکن است برای دانشجویان درس های قرآنی هم گذاشته شود که بازنویسی دوم رشته تحصیلی کارشناسی حدیث بر این اساس قرار گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار

آیت الله ری شهری احياگر علم کلام بر پایه وحى و عترت بود

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث در همایش «احیاگر حدیث؛ ویژه نکوداشت آیت الله ری شهری» که در تالار علامه مجلسی دارالحدیث برگزار شد، اظهار داشت: آیت الله ری شهری را می توان در کنار احیاگر حدیث بودن، احیاگر علوم انسانی اسلامی برپایه قرآن و حدیث دانست.

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث با اشاره به این که معمولا میزان الحکمه را که سال ۶۲ منتشر شد، به عنوان اولین تالیف آیت الله ری شهری می دانند، گفت: کتاب های کلامی و اعتقادی آیت الله ری شهری از سال ۱۳۵۴ شروع به انتشار پیدا کرد. زیربنای همه فعالیت های علمی آیت الله ری شهری قرآن و حدیث بود و ایشان بیش از آنکه به علوم پیرامونی قرآن و حدیث اهتمام داشته باشد، به محتوای قرآن و حدیث اهتمام داشت و در بین علوم مختلفی که می خواست از قرآن و حدیث استنباط کند، کلام و عقاید نقش ویژه ای داشت به گونه ای که اولین فعالیت های ایشان در مورد معارف قران و حدیث در حوزه کلام و عقاید است.

وی توسعه دانش های اسلامی برپایه وحی و عترت را کلان پروژه و رویکرد اصلی آیت الله ری شهری عنوان کرد و افزود: اسلامی سازی علوم انسانی برپایه علوم انسانی مبتنی بر وحی و عترت پروژه مهم آیت الله ری شهری بود.

ایشان، محوریت قرآن و حدیث، توجه به نیازها و ضرورت ها و فعالیت های گروهی را از جمله ویژگی های مرحوم آیت الله ری شهری عنوان کرد و گفت: کتاب مناظره در رابطه با مسائل ایدئولوژیک در فروردین ماه۱۳۵۷ منتشر شد که با توجه به حاکم بودن فضای مارکسیستی در کشور ، مناظرات امامان با ملحدان در آن جمع آوری شده بود.

حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار اظهار داشت: مرحوم آیت الله ری شهری در راه اندازی رشته های تحصیلی در مقاطع مختلف دنبال این بودند که این رشته ها بر اساس محتوای قرآن و حدیث شکل بگیرد.

وی گفت: در بین علوم مختلف به نظرم علم کلام بیش از همه و پیش از همه مورد توجه آقای ری شهری بود البته به دیگر علوم، مانند اخلاق و روانشناسی نیز توجه داشتند ولی کارهای ایشان با کلام آغاز شد. وی از سال ۵۴ مجموعه «درس هایی از اصول عقائد اسلامی» را منتشر می کرد که برخی از جلدهای آن قبل از انقلاب در مدرسه کرمانی ها و جاهای دیگر تدریس می شد. این مجموعه از قدیمیترین درس های کلامی آیت الله ری شهری است.

ایشان به بیان اسامی این مجموعه کلامی پرداخت و گفت: این مجموعه که متاسفانه الان در سایت ایشان نیست، ۶ جلد کتاب بود؛ جلد اول مقدمه ای بر شناخت خدا، که مباحث معرفت شناختی است، جلد دوم بهترین راه شناخت که ادله اثبات وجود خدا در قرآن و روایات است، جلد سوم شناخت خدا و توحید، جلد چهارم عدل در جهان بینی توحید، جلد پنجم فلسفه وحی و نبوت و جلد ششم فلسفه امامت و رهبری.

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث با معرفی دانشنامه عقائد اسلامی افزود: این دانشنامه که از طرح مباحث معرفت شناسی و مباحث علم و عقل شروع می شود و تا توحید، اثبات خدا، اسما و صفات و عدل خدا و نبوت ادامه می یابد که تاکنون ۱۱ جلد آن منتشر شده و جلد ۱۲ در آستانه چاپ است.

وی افزود: کتاب های سیره درست است که جنبه تاریخی و سیره دارد اما جنبه کلامی هم دارد. در واقع بخشی از این کتاب ها در ذیل امامت خاصه می گنجد. دانشنامه امیرالمومنین و دانشنامه امام حسین علیهم السلام ۱۴ جلد است و دانشنامه امام مهدی (عج) ۱۰ جلد است.

ایشان اظهار داشت: ما نباید فراموش کنیم که آیت الله ری شهری مجاهد نستوه بود، مبارزات ایشان قبل از انقلاب و مجاهدت های ایشان بعد از انقلاب در مسئولیت های مختلف را نباید نادیده گرفت اما این همایش به تبیین شخصیت علمی ایشان اختصاص داشت.

لازم به ذکر است همایش نکوداشت عالم ربانی و فقیه محدث، آیت الله محمدی ری شهری رئیس فقید دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث و مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با عنوان احیاگر حدیث با همکاری مراکز و مؤسسات علمی و آموزشی و سایر نهادهای قم و کشور با حضور علماء، اساتید، پژوهشگران، طلاب، دانشجویان و شاگردان و همیاران ایشان در روز پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ در تالار علامه مجلسی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار گردید.

حجت الاسلام دکتر مهدوی راد

توکل به خدا، تواضع علمی و نظم از ویژگی های بارز آیت الله ری شهری بود

حجت الاسلام دکتر مهدوی راددر همایش احیاگر حدیث گفت: دانشنامه امیرالمومنین علیه السلام یک موسوعه بی نظیر دانست.

ایشان گفت: سیره هایی که در پژوهشگاه قرآن و حدیث رقم خورده است، در میان همه سیره هایی که در این موضوع نوشته شده است، از نوع دیگر است.

وی دانشنامه امیرالمومنین علیه السلام را یک موسوعه بی نظیر دانست و گفت: اسناد محکمی وجود دارد که در فتح مکه، امیرالمومنین علیه السلام روی شانه های پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم رفتند و بتها را شکستند و اینقدر قرائن دارد که قابل انکار نیست.

ایشان یکی دیگر از موارد قابل توجه در سیره را "حج بلاغ" دانست و گفت: در پژوهش‌های خود متوجه شدیم که "حجة ‌الوداع"، "حج بلاغ" بوده است و  تا قرن دوم "حج بلاغ" می‌گفتند.

دکتر مهدوی راد در ادامه گفت: در پژوهش ها به این نتیجه رسیدیم که اصل عبدالله سبا وجود دارد اما آن عبدالله سبا که اینها می‌گویند، نیست.

وی با اشاره به ویژگی های آیت الله ری شهری افزود: توکل به خدا، تواضع علمی و نظم از ویژگی های بارز مرحوم آیت الله ری شهری بود. راس ساعتی که تعیین می کردند حاضر می شدند و کار را پی می گرفتیم.

ایشان ابراز داشت: بعد از انکه موسوعه امام حسین علیه السلام تدوین شد و از دل آن مقتل الحسین علیه السلام بیرون آمد این کتاب با تعادل در تحقیق بی نظیر است. بهترین و معتدل ترین پژوهش مربوط به حضرت رقیه سلام الله علیها را در این کتاب می بینید.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

همگانی کردن احادیث از خصائص آیت الله ری شهری بود

دکتر علیرضا معاف، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش احیاگر حدیث گفت: مرحوم آیت الله ری شهری شخصیتی چند وجهی و متضلّع داشت که هرکس مجذوب یکی از این ابعاد شده است.

ایشان افزود: مرحوم آیت الله ری شهری شخصیتی چند وجهی و متضلّع داشت که هرکس مجذوب یکی از این ابعاد شده است و بنده مجذوب جامعیت و شخصیت چندضلعی وی شدم.

وی افزود: در هر عصر و نسلی به تعداد انگشتان دست چنین شخصیت هایی ظهور می کند که شخص و شخصیت او قابل الگوگیری است و آیت الله ری شهری یکی از آن شخصیت هاست.

ایشان با اشاره به پیام رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت آیت الله ری شهری گفت: بنده ۸ ضلع در این پیام احصا کردم که اگر تتبع و تامل در این پیام گردد، قطعا تعداد بیشتری از این ویژگی ها را می توان به نگارش درآورد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: حافظ قرآن بودن، تاسیس قطب های حدیثی، دولتمرد و دولت ورزبودن، داشتن اندیشه انضمامی، ناظر و معطوف به مسائل، کثیرالتالیف، کثیرالقلم بودن و ورود به مقوله علوم انسانی اسلامی اضلاع شخصیتی آیت الله ری شهری است.

وی گفت: مرحوم آیت الله ری شهری حدیث را با دانش ها تلاقی داد و ماتریسی  که سطرها دانش ها و سئوال ها، و ستون‌ها احادیث است، ابداع کرد.

ایشان تحول در فهم حدیث و تطور در نگرش به متن حدیث را حوزه دیگری دانست که آیت الله ری شهری آن را احیا کرده و افزود: عقل رعایه و عقل درایه در روش شناسی آیت الله ری شهری دیده می شود و در مقدمه میزان الحکمه به آن اشاره می کند.

دکتر معاف همگانی کردن احادیث را از خصائص مرحوم آیت الله ری شهری دانست و گفت: با تالیف دانشنامه احادیث پزشکی، دانشنامه پیامبر اعظم، دانشنامه امیرالمومنین و میزان الحکمه که می توان آن را از جهتی یک دانشنامه دانست، حدیث را از وجه نخبگانی به یک وجه عمومی و مردمی آورده است تا مردم از مراجعه به کتاب های حدیثی ترس نداشته باشند.

وی افزود: آیت الله ری شهری نگاه سیستمی و شبکه ای به حدیث را به همه آموخت. می توان چند رساله دکتری در این دانشگاه در موضوع تاثیر دانشنامه ها در جاانداختن الگوی حکمرانی نوشت. ما الان با حکمرانی خوب، حکمرانی بد، کارآمدی ها در حکومت مواجهیم. الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید مبتنی بر الگوی اسلامی مکی مدنی عصر پیامبر و الگوی اسلامی عراقی حجازی عصر علوی باشد.

ایشان خاطرنشان کرد: آیت الله ری شهری پژوهش جمعی را فرهنگسازی کرد. اثر این نوع پژوهش انجا مشخص می شود که اگر پژوهش جمعی شکل نگیرد، جامعه سازی علمی نخواهیم داشت و تا اجتماع علمی نداشته باشیم، مسائل کشور حل نمی شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :