مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : کارنامه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
تهیه و تدوین : محمد قنبری
ويراستار : رضا بابایی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1400
تعداد صفحه : 528
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

کارنامه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

کارنامه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در سه دهه تولیت آیت الله ری شهری (1369 ـ 1399)

حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام، از حکومت زمان خود، بیمناک شد و از دیار خویش (مدینه ) هجرت کرد و پس از مدّتی اقامت در شهرهای مختلف ، ره‌سپار ری شد. در ری، در خانه یکی از شیعیان، سُکنا گزید و در خفا زیست.

پس از مدّتی، خبر حضور او در ری، به گوش شیعیان و محبّان اهل بیت(ع) رسید و دوستداران خاندان نبوّت و طالبان فیض، اندک اندک با ایشان، رابطه برقرار کردند. در همین ایّام، امام هادی علیه السلام او را به نمایندگی خود در شهر ری، منصوب کرد.

سرانجام در شهر ری ، جان به جان آفرین سپرد و به دیار باقی شتافت و در همانجا مدفون گردید. از امام هادی علیه السلام روایت شده است که زیارت عبدالعظیم حسنی علیه السلام در ری، همسان زیارت امام حسین علیه السلام در کربلاست .

مقبره امامزاده حمزه علیه السلام از فرزندان امام موسی کاظم علیه السلام، در جنوب غربی مزار حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام است . در شمال شرق مرقد ایشان نیز، بقعه امامزاده طاهر علیه السلام، از نوادگان امام زین العابدین علیه السلام است.

مرقد و آستان مطهّر حضرت عبدالعظیم حسنی و امامزاده حمزه و امامزاده طاهر(ع)، قرن هاست که پذیرای سیل ارادتمندان به مکتب اهل بیت(ع) و شیعیان است. دولت مردان و نیکوکاران، همواره در آبادانی و عمران این سه آستان مبارک، کوشیده و پاسدار شکوه تاریخی آنها بوده اند.

این دفتر، کوشیده است تاریخچه آستان و کارنامه تولیت‌های پیشین و کنونی آستان، حضرت آیةاللّه محمّد محمّدی ری شهری و همکاران ایشان در طول سی سال گذشته را در سه بخش باز نماید.

نظر به اینکه آیت الله ری شهری از سال ۱۳۶۹ عهده دار تولیت آستان مقدس شده است، در بخش اول کتاب، تاریخچه آستان تا سال ۱۳۶۹ تبیین شده است و در بخش دوم تحولات و خدمات در سال های ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۹ یعنی در مدت سی سال تولیت ایشان بیان شده است.

ار آنجا که مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث وابسته به آن آستان مقدس است، بخش سوم به معرفی آن اختصاص دارد. قسمت پیوست ها، چندین سند مربوط به آستان حضرت عبد العظیم و مؤسسه دارالحدیث را در خود جای داده است.