۳۸۴.عنه صلى الله عليه و آله :مَن لَم يُتِمَّ وُضوءَهُ ورُكوعَهُ وسُجودَهُ وخُشوعَهُ فَصَلاتُهُ خِداجٌ ۱۲ .
۳۸۵.أبو قُتادَة :قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : أسوَأُ النّاسِ سَرِقَةً الَّذي يَسرِقُ صَلاتَهُ ، قالوا : يا رَسولَ اللّهِ ، وكَيفَ يَسرِقُ صَلاتَهُ ؟ قالَ : لا يُتِمُّ رُكوعَها ولا سُجودَها ۳ .
۳۸۶.عنه صلى الله عليه و آله :إذا صَلّى أحَدُكُمُ المَكتوبَةَ فَلَم يُتِمَّ رُكوعَها وسُجودَها وتَكبيرَها والتَّضَرُّعَ فيها كانَ كَمِثلِ التّاجِرِ لا يَشِفُّ لَهُ حَتّى بَقيَ رَأسُ المالِ ۴ .
۳۸۷.عنه صلى الله عليه و آله :مَثَلُ الّذي لا يُتِمُّ صَلاتَهُ كَمَثَلِ الحُبلى حَمَلَت حَتّى إذا دَنا نِفاسُها أسقَطَت ، فَلا حَملَ ولا هيَ ذاتُ وَلَدٍ ۵ .
۳۸۸.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ مِن أشراطِ القيامَةِ إضاعَةُ الصَّلَواتِ ۶ .
۳۸۹.الإمام عليّ عليه السلامـ لَمّا سُئِلَ عَن عَلاماتِ خُروجِ الدَّجّالِ ـ: إذا أماتَ النّاسُ الصَّلاةَ وأضاعُوا الأَمانَةَ ... ۷ .
۳۹۰.الإمام الصادق عليه السلام :الصَّلاةُ وُكِّلَ بِها مَلَكٌ لَيسَ لَهُ عَمَلٌ غَيرُها ، فَإِذا فُرِغَ مِنها قَبَضَها ثمّ صَعِدَ بِها ، فَإِن كانَت مَمّا تُقبَلُ قُبِلَت ، وإن كانَت مِمّا لا تُقبَلُ قيلَ لَهُ : رُدَّها عَلى عَبدي ، فَيَنزِلُ بِها حَتّى يَضرِبَ بِها وَجهَهُ ، ثُمَّ يَقولُ : اُفٍّ لَكَ ما يزالُ لَكَ عَمَلٌ يَعنيني ۸۹ .
۳۸۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كسى كه ركوع و سجودش را تمام به جا نمى آورد، نمازى ندارد ۱۰ .
۳۸۴.هر كس وضو و ركوع و سجودش را تمام به جا نياورد، نمازش ناقص است.
۳۸۵.ابو قتاده:پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: بدترين دزد آن است كه از نمازش مى دزدد. گفتند: اى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، چگونه از نمازش مى دزدد؟ فرمود: ركوع و سجودش را تمام به جا نمى آورد.
۳۸۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هرگاه يكى از شما نماز واجبش را بخواند ، ولى ركوع و سجود و تكبير و دعاى آن را، تمام به جا نياورد ، همچون بازرگانى است كه سود نمى برد تا اينكه تنها سرمايه اش باقى مى ماند.
۳۸۷.كسى كه نمازش را تمام به جا نمى آورد ، همچون زن باردارى است كه در نزديكى زاييدن، بچه اش مى افتد. پس نه باردار است و نه مادر شده است.
۳۸۸.از نشانه هاى نزديكى قيامت، تباه كردن نمازهاست.
۳۸۹.امام على عليه السلامـ هنگامى كه از او نشانه هاى طغيان دجال پرسيده شد ـ: هنگامى كه مردم نماز را بميرانند و امانت را تباه كنند.
۳۹۰.امام صادق عليه السلام :فرشته اى بر نماز گمارده شده است كه كار ديگرى غير از آن ندارد. پس هنگامى كه تمام مى شود آن را مى گيرد و بالا مى برد. پس اگر از پذيرفتنى ها باشد، پذيرفته مى شود و اگر از آن ها باشد كه پذيرفته نمى شود، به او گفته مى شود، آن را به بنده ام بازگردان. پس آن را پايين مى آورد تا به صورتش بزند. سپس مى گويد: اف بر تو، پيوسته عمل تو مرا به زحمت مى اندازد ۱۱ .
1.الخداج : أخدج فلان أمره إذا لم يحكمه ، قال الأصمعيّ : الخداج النقصان ، وأصل ذلك من خداج الناقة إذا ولدت ولدا ناقص الخلق أو لغير تمامٍ (لسان العرب : ۲ / ۲۴۸) .
2.دعائم الإسلام : ۱ / ۱۰۰ عن الإمام عليّ عليه السلام و ص ۱۳۶ .
3.سنن الدارمي : ۱ / ۳۲۴ / ۱۳۰۲ ، مسند ابن حنبل : ۸ / ۳۸۶ / ۲۲۷۰۵ ، المستدرك على الصحيحين : ۱ / ۳۵۳ / ۸۳۵ ، تاريخ بغداد : ۸ / ۲۲۷ ، السنن الكبرى : ۲ / ۵۳۹ / ۳۹۹۶ ، الموطّأ : ۱ / ۱۶۷ / ۷۲ عن النعمان بن مرّة ، مسند إسحاق بن را هويه : ۱ / ۳۷۴ / ۳۹۱ ، المعجم الأوسط : ۵ / ۵۹ / ۴۶۶۵ كلاهما عن أبي هريرة .
4.مسند إسحاق بن راهويه : ۱ / ۳۷۴ / ۳۹۰ عن أبي هريرة .
5.السنن الكبرى : ۲ / ۵۴۲ / ۴۰۰۵ عن صالح بن سويد عن الإمام عليّ عليه السلام ؛ دعائم الإسلام : ۱ / ۱۳۶ عن الإمام عليّ عليه السلام .
6.تفسير القمّي : ۲ / ۳۰۴ عن عبداللّه بن عبّاس .
7.كمال الدين : ۵۲۵ / ۱ ، الخرائج والجرائح : ۳ / ۱۱۳۳ ، مختصر بصائر الدرجات : ۳۰ كلّها عن النزال بن سبرة .
8.يعنيني: العناء بالفتح والمدّ: التعب والنصب (مجمع البحرين : ۳ / ۲۶۴) ، والعَنَت : الوقوع في أمرٍ شاقّ (أيضا : ۲۵۷) .
9.الكافي : ۳ / ۴۸۸ / ۱۰ عن هارون بن خارجة ، ثواب الأعمال : ۲۷۳ / ۲ عن وفيه «يعنّتني» مكان «يعنيني» ، المحاسن : ۱ / ۱۶۱ / ۲۳۱ عن أبي بصير .
10.در نقل «المعجم الأوسط» آمده است: «نماز كسى كه ركوع و سجود را كامل به جا نمى آورد، پذيرفته نمى شود».
11.در «ثواب الاعمال» به جاى «يعنينى» «يعنتّنى» آمده است كه تقريبا همين معنا را دارد.