مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : شرح حال و فضایل خاندان نبوت
پديدآورنده : سبط ابن جوزی
مترجم : محمدرضا عطایی
محل نشر : مشهد
ناشر : شرکت به نشر
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1379ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 550
قطع : وزیری
زبان : عربی ـ فارسی
جستجو در Lib.ir

شرح حال و فضایل خاندان نبوت

این اثر ترجمه کتاب مشهور تذکره الخواص، نوشته علامه سبط ابن جوزی از عالمان شهیر و پر تألیف اهل سنت در قرن هفتم است.

این اثر ترجمه کتاب مشهور تذکره الخواص، نوشته علامه سبط ابن جوزی از عالمان شهیر و پر تألیف اهل سنت در قرن هفتم است. ابن جوزی در این کتاب با نهایت بی طرفی و ژرف نگری به شرح حال و ذکر فضایل اهل بیت(ع) و بخشی از مواعظ آنها پرداخته است؛ به گونه ای که نویسندگان شیعی و سیره پژوهان بعدی در ارجاع و استناد به اثر او، عنایت خاص دارند.

مجموعه مطالب این کتاب در دوازده باب سامان یافته و بیش از نیمی از آن، ویژه نسب و فضایل و گزیده ای از سخنان امام علی(ع) می باشد و از باب هشتم به گزارش زندگی و شرح حال دیگر امامان شیعه و برخی از علویان پرداخته است، و نگاه خاص او به اهل بیت و خواص خاندان رسالت بوده، و زندگی دیگر سادات علوی و زید و فرزندان او را در عرض زندگی امامان دوازده گانه بررسی می کند، اما بیشتر حجم و شاکله کلی آن ویژه بررسی امامان مشهور شیعه و نیز حضرت زهرا(س) و خدیجه(س) می باشد.

این مجموعه شامل دوازده فصل است که عبارت اند از: نسب علی بن ابی طالب(ع)، فضایل وی، سخنان پیامبر(ص) در باره علی و دیگر فضایل و حوادث مربوط به زندگی آن حضرت، فرزندان علی(ع)، خلافت امیر مؤمنان، پارسایی، زهد و خداترسی علی(ع)، گزیده ای از سخنان علی(ع)، شهادت آن حضرت که شامل گزارش شهادت، غلامان، همسران آن حضرت، اشاره به زندگینامه جعفر ابن ابی طالب و فرزند او عبدالله، شرح حال امام حسن و حسین(ع)، محمد بن حنفیه، خدیجه و فاطمه و شرح حال دیگر امامان(ع) می باشد.

مترجم این اثر، نیز علاوه بر ارائه شرح زندگی و آثار علمی سبط ابن جوزی به قلم سید محمد صادق بحر العلوم، به ترجمه روان آن اقدام کرده و برخی از مطالب صاحب کتاب را مستندسازی کرده است.