عنوان مجله : فصلنامه دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث
دوره انتشار : فصلنامه
هیئت تحریریه : علی انجم شعاع، ابراهیم عبدی، رضا عطایی، عباس محمودی، محمد واحدی نژاد
کد ISSN : 2676 - 4695
تلفن : ۰۹۲۱۴۳۱۲۶۵۱
امور مشترکان : ۰۹۲۱۴۳۱۲۶۵۱
پست الکترونیک : Majaleh.d.a@Gmail.com
آدرس اینترنتی : http://majaleh-a.ir/
امتیاز : علمی اختصاصی

فصلنامه دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث

فصلنامه دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث با هدف تسهیل در تولید و نشر نگاشته های قرآنی و حدیثی، وارد عرصه نشر علمی شده است.
یکی از برنامه های این فصلنامه، ایجاد تنوّع در قالب‌های نشر علمی است؛ از این رو  نگاشته‌هایی که شرایط علمی لازم را داشته باشند در ۲۴ قالب مختلف به چاپ می‌رساند.
لازم به ذکر است امکان انتشار نگاشته‌های عربی، مقالات پیوسته، یادداشت ‌های آزاد قرآنی و حدیثی و تقریرات علمی هم در این فصلنامه وجود دارد.

اندیشه راه‌­اندازی­ یک مجلّه قرآنی و حدیثی را باید در فعالیت‌­های علمی دست­‌اندرکاران مجلّه در دهه گذشته جست­وجو کرد.

ما با نگاشته­‌های بسیاری در حوزه قرآن و حدیث مواجه شدیم؛ ولی همواره عرضه آنها به مخاطب با صفی طولانی مواجه می­شد. این مسأله نشان می­داد که مجلّات کنونی برای عرضه نگاشته‌­های قرآنی و حدیثی کافی نیستند.

از سوی دیگر، بسیاری از نگاشته­‌ها، فضایی مشترک بین قرآن و حدیث را تصویر می­کردند. گاهی مجلّات قرآنی، این قبیل از نگاشته‌­ها را به مجلّات حدیثی حواله می­دادند و گاهی برعکس. از این رو کمبود مجلّات قرآنی - حدیثی که نگاشته‌­های مرتبط با ثقلین را در کنار هم بیاورد، احساس می­شد.

زمینه سوم، محدودیت قالب­های نشر بود. بسیاری از پژوهشگران، اساتید و اندیشمندان، یافته‌­هایی ارزشمند در حوزه قرآن و حدیث داشتند ولی فرصت کافی برای تبدیل آن به مقاله علمی - پژوهشی یا علمی - ترویجی را نمی­یافتند. بیشتر مجلّات حاضر نبودند، قالب­های دیگر نگاشته را بپذیرند. از این رو حجم بسیاری از دانش­های قرآنی و حدیثی در گوشه کتابخانه‌­های شخصی خاک می­خورد و با اینکه مشتری حقیقی داشت ولی زمینه عرضه نمی­یافت. از این رو کمبود مجلّاتی که حاضر شوند، از دو قالب مقاله علمی - پژوهشی و علمی - ترویجی عبور کرده و ملاک اصلی خود را علمی ­بودن نگاشته‌­ها قرار دهد، احساس می­شد.

زمینه چهارم، لزوم نشر دانش­های شفاهی بود. بسیاری از مطالب علمی در کلاس­‌های درس و نشست های علمی ابراز می‌­شد که در میان آن، نویافته­ های قابل توجّهی وجود داشت؛ ولی هیچگاه، قلمی نشده و به مخاطبان گسترده، عرضه نمی­شد. از سوی دیگر، بسیاری از صاحب­نظران نیز فرصتی برای حضور در کلاس درس یا نشست­های علمی نمی­یافتند؛ ولی اگر برای حضور در مصاحبه­ای علمی از آنها دعوت می­‌شد، می ­پذیرفتند. این نشان می­داد که مجلّاتی با ماموریت نشر دا­نش­ های شفاهی بسیار اندک است. هرچند پیشتر، مجلّه علوم و معارف قرآن و حدیث را در مرکز تخصّصی حدیث حوزه با همکاری برخی از اعضای تحریریه کنونی، راه‌­اندازی کرده بودیم، ولی کافی نبود.

پنجمین زمینه، اصرار بسیاری از مجلّات، بر نشر مقالات افرادی با پیشوند «دکتر» بود. حتّی بسیاری از مجلّات علمی - ترویجی هم به صورت الزامی یا ترجیحی، اصرار بر چاپ مقالات فارغ التحصیلان دکتری یا مقالات مشترک با دارندگان مدرک دکتری داشتند. از این رو کمبود مجلّاتی که به علمی­ بودن نگاشته بیش از عنوان نویسنده، اهمیت دهند، احساس می­شد.

این پنج انگیزه، سالیانی همراهمان بود تا اینکه فرصتی ایجاد شد و آن را در قالب مجلّه دانش‌­ها و آموزه­‌های قرآن و حدیث، پیگیری کردیم.