مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : سیرة الائمة الاثنی عشر(ع)
پديدآورنده : هاشم معروف حسنی
محل نشر : بیروت
ناشر : الشریف الرضی
نوبت چاپ : چهارم
تاریخ انتشار : 1380ش
تعداد جلد : 2
تعداد صفحه : 24 + 573 + 570
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

سیرة الائمة الاثنی عشر(ع)

پژوهشی است در رفتار و گفتار حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) و یازده فرزند معصوم آنان.

پژوهشی است در رفتار و گفتار حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) و یازده فرزند معصوم آنان. مؤلف که از علمای شیعی لبنان است با بهره گیری از آیات و روایات و تاریخ اسلام، به تحلیل و بررسی رفتار امامان و برخورد آنان با معضلات و مشکلاتی که فرا روی آنان بوده و نیز به تبیین مقام و شخصیت آنان پرداخته است.

وی، با قلمی روان و عمدتا بدون ذکر مأخذ ومصدر به تحریر این اثر پرداخته و کوشیده است از سیره سیاسی امامان شیعه دفاع کند. مؤلف، بدون فصل بندی کتاب، زیست نامه و سیره دوازده امام و حضرت زهرا(س) را به بحث گذاشته است.

قریشی بودن ائمه(ع) و اولین صحابی بودن خدیجه کبرا و معرفی فرزندان وی، از جمله فاطمه زهرا، هجرت حضرت فاطمه به مدینه و ازدواج وی با امام علی و همراهی او با پدر خویش تا آخرین لحظات عمر وی، مصحف فاطمه و مواضع ایشان در موضوع خلافت و ارث پیامبر خدا، ماجرای فدک و خطبه حضرت زهرا(س) و مریضی و شهادت وی، موضوع مباحث بخش های نخست کتاب است.

صفات و اسلام امام علی(ع) و همراهی او با پیامبر در تمامی سختی ها و ناملایمات دوران زندگی او که از شعب ابوطالب و خوابیدن در بستر پر خطر او در شب هجرت آغاز و با جنگ های بدر و احد و خیبر و احزاب و حدیبیه و فتح مکه و لحظه های آخر عمر پیامبر و وداع او ادامه یافته و نیز مظلومیت او پس از رحلت پیامبر و سختی های این دوره عمر او، برخورد او با بیعت و خلافت و شورا و رفتار های او، در دوران حکومت خویش و برخورد با عایشه و ماجرای جمل و خوارج و معاویه و جنگ صفین، و نیز حکومت امام حسن و موضوع جنگ و صلح او و همسران و فرزندان وی، موضوع مباحت بخش دیگری از کتاب است.

معرفی شخصیت امام حسین و قیام خونین در برابر یزید و رابطه آن قیام با صلح امام حسن، و نظر برخی از نویسندگان و دانشمندان در باره نهضت او و معرفی شخصیت و امامت ائمه(ع) و موقعیت اجتماعی آنان و سیره و مواضع آنان در برابر حکومت های وقت و سختی ها و ناملایمت هایی که در زندگی خویش و دفاع از مبانی اسلامی متحمل شدند و گفته ها و مباحث آنان با افراد و گروه های مختلف و شهادت آنان، صحیفه سجادیه، غیبت و ظهور امام مهدی(ع) از جمله مباحث دیگری هستند که در این مجموعه تحلیل و بررسی شده اند.