مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : دیوان امام علی(ع)
ناشر : اسوه
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1379ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 720
قطع : وزیری
زبان : عربی ـ فارسی
جستجو در Lib.ir

دیوان امام علی(ع)

کتاب، ترجمه و توضیح انوار العقول است که شامل اشعاری منسوب به امام علی(ع) می باشد.

کتاب، ترجمه و توضیح انوار العقول است که شامل اشعاری منسوب به امام علی(ع) می باشد. عده ای این کتاب را جامع ترین دیوان امام علی(ع) دانسته اند. تعدادی از اشعار کتاب به انشاد و تمثل، و تعدادی با الفاظ خود شاعران با بهره گیری از معنا و مضامین کلمات امام، برخی در شرح حال او و برخی زبان حال آن حضرت است که دوستدارانش از زبان او سروده اند.

شعر های منسوب به امام علی(ع) تا کنون از سوی افراد متعددی گردآوری و در قالب های مختلف منتشر شده و بر آنها تعلیقه و شرح نوشته شده است. این دیوان، کامل ترین آنهاست.

اشعار کتاب، حاوی معارفی در زمینه های گوناگون است؛ از قبیل تاریخ، اخلاقیات، اجتماعیات و مسائل خانواده. عنوان های برخی از قطعه ها و بیت های دیوان عبارت اند از: علم، دوستان، زنان، کار، طلاق، دنیا، سرنوشت، روزهای هفته، جنگ بدر، صبر، بخشش، عقل، یتیم، خاموشی، بی تابی، دعا، مناجات، طمع، پیری، جدایی، روزگار، گشایش، تجاهل، نرمی، افشاء راز، فرصت، لیلة الهریر، رنج، کوشش بی حاصل، جوانی، مرگ، فاطمه(ع)، فخر به پیامبر(ص)، سپاس، نادانی، امید، توانگری آرزوهای دست نایافتنی، تسلیت، رثای پیامبر(ص)، نداری، چشم پوشی، داوری، کامیابی، برادر، خوی ها و راه میانه. این ها و ده ها موضوع دیگر، عنوان های شعرهای کتابند. در یک نگاه، اشعار در قالب حماسه، رجز، قطعه و بیت است.

مصحح، تعلیقه نویس و مترجم دیوان، طی مقدمه ای عالمانه، در باره دیوان های منسوب به امام و این دیوان توضیحاتی را ارائه داده اند. ترجمه کتاب به صورت فنی و مطابق با الفاظ و هیأت های به کار برده شده در اشعار است که در صفحه رو به روی متن عربی به چاپ رسیده است. تصحیح متن، بر اساس نسخه های چاپی و سنگی پیشین صورت گرفته است. تعلیقه نویس، شرح ها و توضیح های مفیدی را در پایان کتاب بر دیوان نوشته و فهرست منابع خود را نیز، ذکر کرده است.