مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : مدخل التفسیر
پديدآورنده : محمد فاضل لنکرانی
زمان پدیدآورنده: 1310 ـ 1386ش
محل نشر : قم
ناشر : مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1428ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 464
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

مدخل التفسیر

در مدخل التفسیر بخشی از مباحث علوم قرآنی مطرح شده است.

در مدخل التفسیر بخشی از مباحث علوم قرآنی مطرح شده است. کتاب با بحث از حقیقت معجزه آغاز می شود. نویسنده معتقد است که برای تحقق معجزه، باید هفت شرط جمع باشد و الا به آن نمی توان معجزه گفت. در ادامه، وجوه اعجاز قرآن نیز تبیین شده است. در این قسمت، پنج آیه که از آنها تحدی استفاده می شود، بررسی شده اند و به اشکالات و پرسش ها در این زمینه پاسخ گفته است. سپس نمونه هایی از آیات را نشان داده که اعجاز از آنها به دست می آید مثل آیاتی که دلالت بر حرکت خورشید دارند.

سومین بخش کتاب به پاسخگویی به شبهه ها در مورد اعجاز قرآن اختصاص دارد. یکی از شبهه ها متونی است که در مقام معارضه با بلاغت قرآن، گفته شده. این متون، نقل و نقد شده اند.

«حول القراء و القراءات» عنوان بخش چهارم است. ادعای تواتر قراءات، قرآن بودن «بسم الله»، جزء قرآن بودن سوره های حمد و معوذتین، و معرفی قاریان دهگانه، از جمله مباحث آن است.

نویسنده در بخش پنجم، اصول تفسیر را تبیین کرده است. وی اصول تفسیر را سه چیز می داند: ظواهر قرآن، سخن معصوم(ع)، حکم عقل. پس از این بخش، به مبحث عدم تحریف قرآن پرداخته است. در ابتدا به کسانی که اعتقاد به تحریف را به شیعیان نسبت داده اند، پاسخ داده و در ادامه، هفت دلیل برای عدم تحریف، بیان کرده است: آیه ی ذکر، حدیث ثقلین، لزوم عرض روایات به قرآن، عقل و...

در آخرین بخش با عنوان «شبهات القائلین بالتحریف» به پنج شبهه در این زمینه پاسخ گفته است: هرآنچه در مورد تورات و انجیل اتفاق افتاده در مورد قرآن نیز هست، جمع آوری قرآن بدست غیرمعصوم، اختلاف قرآن امام علی(ع) با دیگر مصحف ها، تواتر قول به تحریف، عدم ارتباط برخی آیات با بعضی دیگر.

پایان بخش کتاب، فهرست های متعدد است که استفاده از کتاب را آسان کرده است: آیات، احادیث، اشعار، اسماء ملائکه و انبیا، اسماء امامان(ع)، راویان و اعلام، فرقه ها و قبایل و امت ها، ایام و حوادث، مکان ها، الواح و صحف و کتب، حیوانات و میوه ها و متفرقات، منابع تحقیق، موضوعات.