مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : پاسداران وحی
پديدآورنده : محمد فاضل لنکرانی
پديدآورنده : شهاب الدین اشراقی
محل نشر : قم
ناشر : دفتر آیت الله فاضل
نوبت چاپ : چهارم
تاریخ انتشار : 1376ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 455
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

پاسداران وحی

نویسندگان کتاب، این اثر را در پاسخ پرسش و شبهه ای تألیف کرده اند که در باره جایگاه امامان و علم و آگاهی آنان ابراز شده است. هدف اصلی مؤلفان نقد کتاب شهید جاوید، اثر نعمت الله صالحی نجف آبادی است.

بررسی جایگاه اهل بیت(ع) در پاسداری از مکتب اسلام و رهبری مردم است. نویسندگان کتاب، این اثر را در پاسخ پرسش و شبهه ای تألیف کرده اند که در باره جایگاه امامان و علم و آگاهی آنان ابراز شده است. هدف اصلی مؤلفان نقد کتاب شهید جاوید، اثر نعمت الله صالحی نجف آبادی است.

کتاب، به شیوه کلامی و با بهره بری از منابع روایی و تاریخی، در چهار بخش تدوین شده است. در بخش نخست، امامت از دیدگاه قرآن و ضرورت آن در جامعه به بحث گذاشته شده و با اشاره به آیات ابتلاء، اولوالامر و ولایت، به پیش بینی اسلام از مسئله مهم امامت اشاره دارند و در بخش دوم، به شرایط امام، از جمله عصمت و برگزیدگی، و در بخش سوم، به علم گسترده امامان و آگاهی های آنان به تمامی علوم، از جمله علم غیب سخن گفته اند.

در بخش پایانی کتاب، که هدف عمده نویسندگان است، با بررسی آیاتی که علم غیب در آنها مطرح شده است، اثبات کرده اند که امام حسین(ع) از آغاز حرکت خود از مدینه به سوی کوفه، به پیامدهای این سفر و شهادت خود و یارانش و اسارت اهل بیت خود آگاه بوده است.

نویسندگان در ضمن، با نقل بخش هایی از کتاب شهید جاوید که به باور آنان به انکار علم غیب امام مربوط می شود، به آنها جواب داده اند و با ذکر سخنانی از امام حسین(ع) و طرح مسئله شهادت در میان اصحاب امام(ع)، ثابت کرده اند که امام حسین با علم به شهادت خود، به سفر به کربلا اقدام کرده و مرگ شرافتمندانه را برای احیای اسلام، بر زندگی همراه با ننگ و عار ترجیح داده است.

یادآوری:
کتاب با مشخصات زیر، به عربی ترجمه شده است:
حماة الوحی، ترجمه: عبدالرحیم الحمرانی، قم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، چاپ اول، ۱۳۸۴ش، ۳۲۸ص، وزیری