مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : حقایق پنهان: پژوهشی در زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی(ع)
پديدآورنده : احمد زمانی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1380ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 510
قطع : وزیری
زبان : فارسی
نوع جلد : شومیز
جستجو در Lib.ir

حقایق پنهان: پژوهشی در زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی(ع)

تحلیلی از رخدادهای سیاسی حیات امام دوم، امام حسن مجتبی(ع) است.

تحلیلی از رخدادهای سیاسی حیات امام دوم، امام حسن مجتبی(ع) است. کتاب پژوهشی مستند و تحلیلی از دوران ده ساله اقامت امام حسن مجتبی(ع) در مدینه پس از پیمان صلح با معاویه است. نویسنده، برای ارزیابی این ده سال، زیستنامه امام حسن مجتبی و جایگاه رهبری در نظام سیاسی اسلام و گوشه ای از اندیشه ها و عملکرد سیاسی حاکمان بنی امیه را نیز بررسی کرده است. او در این نوشته از منابع تاریخی، حدیثی، رجالی، شرح های نهج البلاغه، تفسیر، دایرة المعارف ها و نوشته های دیگر نویسندگان بهره های فراوانی برده است

هدف وی از نگارش این اثر، دفاع از شخصیت معنوی امام حسن(ع) و ارائه تحلیلی واقعی بر اساس مبانی اعتقادی شیعه است.

او کتاب را در پانزده فصل سامان داده است. فصل نخست در باره امامت و شخصیت امام حسن و امام حسین است. فصل دوم و سوم، زیستنامه امام حسن و خصوصیات و فضایل اوست. فصل چهارم، موقعیت و فعالیت های امام حسن پس از رحلت رسول خداست و در آن از مواضع امام علی و حضرت فاطمه در برابر خلفا و شرکت امام حسن و امام حسین در فتوحات اسلامی سخن گفته شده است.

فصل پنجم، امام حسن در دوران خلافت امام علی(ع) و مسئولیت های اوست که در آن از تولیت موقوفه های رسول خدا و امام علی و زهرا(س) گزارش شده است. فصل ششم، در باره امامت و رهبری امام حسن است که در آغاز آن، به مباحث نظری امامت نیز، پرداخته شده است. صلح امام با معاویه و زمینه ها، مواد صلح نامه، و رخدادهای مربوط به آن را فصل هفتم به خود اختصاص داده است. فصل بعدی از دوران اقامت ده ساله امام در مدینه پس از انعقاد فصل های یازدهم و دوازدهم، در باره بنی امیه، و مبارزان دوران آنها و تلاش های فرهنگی آنان بر ضد امام حسن است.

در فصل سیزدهم، فرزندان امام معرفی شده اند و فصل چهاردهم، به سخنان امام اختصاص یافته و فصل پانزدهم، کتاب شناسی امام حسن است.

کتاب با چندین فهرست پایان یافته است. جعفر سبحانی بر این کتاب مقدمه ای نوشته و در آن از سیره نویسی و این کتاب سخن به میان آورده است.