مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : ینابیع المعاجز و اصول الدلائل
ناشر : مؤسسة المعارف الاسلامیة
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1416ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 348
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

ینابیع المعاجز و اصول الدلائل

پژوهشی است در شرح و بیان برخی از فضایل و شخصیت علمی و معنوی ائمه(ع).

پژوهشی است در شرح و بیان برخی از فضایل و شخصیت علمی و معنوی ائمه(ع). این کتاب، اثری است حدیثی که از منابع حدیثی شیعه گردآوری شده و نویسنده پس از نقل احادیث که مأخذ آنها را نیز مشخص کرده، به توضیح آنها مبادرت ورزیده و آن را در قالب ۲۱ باب، سامان داده است. در باب های آغازین کتاب، عظمت قرآن و اینکه قرآن بیانگر تمام واقعیت هاست و به وسیله آن آگاهی از هر چیز و انجام هر کاری با اجازه خدا و رسول او و ائمه(ع) امکان پذیر است، ائمه(ع)، عالم به کتاب و دارنده علم الاهی هستند و بر همه آنچه در آسمان و زمین هست و همه امور و وقایع هستی آگاهی دارند، پرداخته شده و احادیثی در باره موضوعات مطرح شده، نقل شده است. مؤلف در همین رابطه معجزه هایی از امام علی و امام زمان نیزه نقل کرده است.

متوسم و محدث بودن ائمه(ع) و اینکه در دل و گوش آنان قدرتی نهفته است که آنان را به همه امور آگاه می سازد و تایید آنان به روح القدس و ارائه اعمال انسان ها به آنان، و آگاهی آنان به همه رفتارها و گفتارهای مردم و نیز آگاهی آنان به همه بلایا و اتفاقات تلخ و شیرین زندگی بشر و هستی، بخش دیگری از عنوان های مطالب کتاب است.

در بخش پایانی کتاب، این مطالب منعکس شده است؛ ائمه(ع)، آگاه بر اسامی حاکمان هر زمان هستند؛ مصحف فاطمه زهرا(س) نزد آنان است؛ آنان دارای دیوانی هستند که اسامی شیعیان در آن نوشته شده است؛ آنان موضع سرّ خداوند و باب هایی هستند که رسول خدا آنها را گشوده است؛ شب قدر به آنان اختصاص دارد؛ ملائکه و روح بر آنها نازل می شود؛ روح آنان در هر شب جمعه به سوی عرش الاهی عروج می کند؛ علم ملائکه در نزد آنان است، و نشانه شناخت امام معصوم و ذکر برخی از معجزه های آنها در رابطه با امور یاد شده است.

در مقدمه کتاب، شرح زندگی مؤلف ذکر شده و نسخه های استفاده شده در این کتاب معرفی شده اند. محقق، تفاوت نسخه ها را مشخص کرده و اشکالات لفظی موجود در کتاب را نیز، تصحیح و در پاورقی آورده است.