مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : پرتوی از نهج البلاغه
پديدآورنده : سیدمحمد مهدی جعفری
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : تهران
ناشر : انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1380ش
تعداد جلد : 3 (سپس در 5 جلد تکمیل شد)
تعداد صفحه : 748 + 774 + 829
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

پرتوی از نهج البلاغه

ترجمه و شرحی روان و مختصر از نهج البلاغه است.

کتاب حاضر، ترجمه و شرحی روان و مختصر از نهج البلاغه است. نویسنده که سالیان درازی همت و فرصت خود را برای نشر معارف نهج البلاغه به کار گرفته، در این اثر تلاش کرده است تا، شرحی فراهم آورد متناسب با حوصله و فرصت خوانندگان و از این طریق، معارف نهج البلاغه را ترویج دهد.

او با بهره گیری از منابع متعدد و گوناگون، کوشیده است تا ابعاد سخنان امام را در این شرح به درستی و به دور از هرگونه اطناب و تطویل بکاود و حق آن را ادا کند.

او برای شرح، متن نهج البلاغه ابن شدقم، از دانشمندان قرن دهم را که نسخه اش را بر اساس چهار نسخه فراهم آورده، برگزیده و برای ترجمه این شرح از ترجمه آیت الله طالقانی، که نویسنده از دوستان دیرین وی بوده، بهره گرفته است.

تعیین منابع اسناد هر خطبه و نیز تاریخ آن، از ویژگی های بسیار مهم این شرح است. در این شرح، نشانه های آیات، احادیث نبوی، اشعار، ضرب المثل ها و نکات بلاغی تعیین شده است. موضوع های مطرح در هر خطبه، قبل از شرح آنها مشخص شده و در متن نیز، هر موضوع عنوان بندی گردیده و فقره های هر خطبه برای یافتن سریع تر، شماره گذاری شده است.

شارح، تلاش کرده برای شرح سخنان امام، بیشتر، از عالمان و دانشمندان دیگر بهره بگیرد، تا خود بنویسد. از این رو اگر در شرح هر فرازی، نوشته ای از دیگران بوده، آنها را ترجمه کرده و آورده، و مطالب مفیدی نیز، که با موضوع متن مناسبت داشته در پاورقی ها آورده است. تا کنون تا خطبه دویست و چهل نهج البلاغه در این شرح، تفسیر شده است.

این شرح، حاوی مقدمه ای طولانی از آیت الله طالقانی است که برای بسیاری از محتویات نهج البلاغه روشنگر است، در این مقدمه به شرایط تاریخی امیر مؤمنان و پاره ای از نکات تربیتی هم اشاره شده است. مقدمه ای نیز از شیخ محمد عبده در باره نهج البلاغه، سید رضی و شرح در ابتدای کتاب آمده است. پیشاپیش زیستنامه مختصری از امام علی(ع) نیز، زینت بخش کتاب است.

کتاب، دارای نمایه اعلام موضوعات و جای ها، به صورت الفبایی، است.

یادآوری:
کتاب «پرتوی از نهج البلاغه» در پنج جلد تکمیل و چاپ شده است اما تا زمان تألیف «کتابشناسی توصیفی اهل بیت(ع)» سه جلد چاپ شده بوده.