مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : سیمای پیامبر اکرم(ص) در نهج البلاغه
پديدآورنده : عبد الکریم زهادت
محل نشر : قم
ناشر : بوستان کتاب قم
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1383ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 304
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

سیمای پیامبر اکرم(ص) در نهج البلاغه

زندگی و شخصیت تابناک و والای رسول گرامی اسلام از منظر امیرمؤمنان علی(ع)

این اثر با انگیزه ترسیم نهایی از زندگی و شخصیت تابناک و والای رسول گرامی اسلام از منظر امیرمؤمنان علی(ع) نگاشته شده است. این مهم، با شرح سخنان امام علی(ع) در نهج البلاغه با تأکید بر آیات و روایات انجام پذیرفته و در لابه لای مباحث، به مسائل تاریخی و اعتقادی، با اختصار و نثری روان و ساده پرداخته شده است.

کتاب از چهار فصل با عنوان های: شخصیت نبی گرامی اسلام، بعثت پیامبر اکرم(ص)، پیامبر اکرم(ص)؛ اسوه حسنه، رابطه امام علی(ع) با رسول خدا(ص) تشکیل شده است.

نویسنده در فصل نخست، ابتدا به طرح شخصیت نبی گرامی اسلام می پردازد و با آوردن خطبه ۹۴ نهج البلاغه، شخصیت خانوادگی پیامبر را از نگاه امیرمؤمنان علی(ع) بررسی می کند. در این قسمت، نسل پاک پیامبران، دودمان پاک پیامبر اکرم(ص) و ایمان اجداد پیامبر معرفی شده اند. دومین مورد، بحث ولادت پیامبر است که در این قسمت، دوران بارداری حضرت آمنه، ولادت آن مولود باعظمت، حوادث آسمانی هنگام ولادت، عجایب رخ داده در زمین هنگام میلاد و نیز دوران کودکی آن حضرت بررسی شده است.

در فصل دوم که «بعثت پیامبر اکرم(ص)»نام دارد، مباحثی چون: جهان در عصر بعثت، بشارت به ظهور نبی گرامی اسلام، اهداف و فواید بعثت آمده و زوایای تاریک و روشن آن سال ها از زبان امام علی(ع) تحلیل و ارزیابی شده است.

فصل سوم، «پیامبر اکرم(ص)؛ اسوه حسنه» است. در این قسمت، لزوم پیروی از نبی گرامی اسلام از زبان امام علی(ع) مطرح شده است. سیره نبی گرامی اسلام، سنت نبی اکرم(ص)و صفات نبی گرامی اسلام نیز از جمله مواردی است که نویسنده به آن پرداخته است.

فصل پایانی کتاب، «رابطه امام علی(ع) با رسول خدا(ص)» نام دارد. در این بخش، امام، گذران دوران کودکی خود را با نبی گرامی اسلام و پرورش در دامان پرمهر و عطوفت آن بزرگوار و اهتمام آن حضرت را به تربیت خود بیان می کند. در پایان کتاب، فهرست آیات، فهرست روایات، فهرست اشخاص، اماکن، کتاب ها، گروه ها، فرقه ها و قبایل و فهرست نمایه موضوعی فراهم آمده است.