مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : مقتل الحسین(ع): از مدینه تا مدینه
زمان پدیدآورنده: م 1381 ش
محل نشر : تهران
ناشر : پیام حق
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1379ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 1007
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

مقتل الحسین(ع): از مدینه تا مدینه

کتابی در شرح احوال حضرت سیدالشهدا(ع) از ولادت تا شهادت است.

کتابی در شرح احوال حضرت سیدالشهدا(ع) از ولادت تا شهادت است. کتاب، برای ادای تکلیف به ساحت امام حسین(ع) و نیز به در خواست ناشر تألیف شده و در آن با بهره گرفتن از شعر و متن های کوتاه عربی به سبک سخنرانی و خطابه، با نثری روان، سعی شده است جذابیتی برای کسانی که در صدد مرثیه سرایی هستند، ایجاد شود. نویسنده، با بهره گیری از مشهورات در مدت زمان کوتاه این کتاب را تألیف و به مأخذ و مصادر اصلی برای تدوین آن، مراجعه نکرده است؛ هر چند گاهی از کتاب های مقتل نقل قول مستقیم کرده است.

این کتاب در پانزده فصل سامان یافته و سه فصل نخست در باره تولد امام حسین و چگونگی آن، لقب ها، مدت عمر، شهادت، فرزندان و مناقب و فضایل ایشان است. از فصل چهارم که عمده هدف نویسنده هم گزارش این بخش از حیات امام حسین بوده، از ماجرای بیعت گرفتن برای یزید و آغاز نهضت امام و حرکت ایشان از مدینه به سوی مکه و ماجرای این سفر و تصمیم به عزیمت به کوفه و اعزام مسلم به آن دیار و رخدادهای مربوط به وی، آغاز می شود.

گزارش هجرت امام به سوی کوفه و رخدادهای مربوط به ابن زیاد و تصمیم حاکمان کوفه برای رویارویی با امام حسین(ع)، رسیدن امام به کربلا تا روز تاسوعا، بخشی دیگر از مطالب کتاب است. حوادث شب عاشورا و روز آن و درگیری های نظامی و شهادت یکایک یاران امام که گویا به صورت لحظه به لحظه گزارش شده، و شهادت امام حسین، فصل دهم را به خود اختصاص داده است.

حوادث شب یازدهم، باز گشت سپاه ابن سعد از میدان جنگ به سوی کوفه، دفن بدن شهدا و حرکت دادن اسیران به سوی کوفه و سپس شام و رسیدن خبر واقعه جانگداز شهادت امام حسین(ع) و یارانش به مدینه، و بازگشت اسیران به مدینه، مطالب پایانی این کتاب را تشکیل می دهد.