مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء(ع)
پديدآورنده : مهدی پیشوایی
محل نشر : قم
ناشر : انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
تاریخ انتشار : 1392
تعداد صفحه : 1930
شمارگان : 1000
قطع : وزیری
نوع جلد : گالینگور
جستجو در Lib.ir

تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء(ع)

دوره دو جلدی مقتل و کتابی تاریخی به زبان فارسی، در قلمرو تاریخ قیام عاشوراست که با تلاش گروهی از تاریخ ‌پژوهان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) زیر نظر حجت ‌الاسلام استاد مهدی پیشوایی تاریخ‌نویس معاصر نگاشته شده است.

دوره دو جلدی مقتل و کتابی تاریخی به زبان فارسی، در قلمرو تاریخ قیام عاشوراست که با تلاش گروهی از تاریخ ‌پژوهان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) زیر نظر حجت ‌الاسلام استاد مهدی پیشوایی تاریخ‌نویس معاصر نگاشته شده است.

در باره مؤلف:
حجت ‌الاسلام مهدی پیشوایی در زمینه‌های تاریخ اسلام، تاریخ امامان شیعه و اصحاب آنان، کتاب‌ها و مقالات فراوانی تألیف کرده و کتاب سیره پیشوایان، نوشته ایشان است.

سایر نویسندگان :
محمدقاسم احمدی، محمدرضا احمدی ندوشن، محمدرضا جباری، محمدباقر دُریاب، رضا رمضان نرگسی، محسن رنجبر، جواد سلیمانی، مصطفی صادقی، نعمت‌الله صفری فروشانی، حامد منتظری مقدم، غلام‌حسن محرمی، علی غلامی دهقی، اصغر فروغی ابهری

هدف اصلی این کتاب ارائه گزارش جامع و مستند از تاریخ قیام عاشورا برای پژوهشگران، به ویژه طلاب و خطبا است.

در این مقتل تنها از منابع موجود تا پیش از قرن هفتم استفاده شده است؛ زیرا با بررسی های انجام شده از سوی محققان، در موضوع قیام سیدالشهدا علیه السلام تنها گزارش های منابعی که تا قرن هفتم به نگارش درآمده اند، قابل اتکا و اعتمادند و منابع پس از آن، گزارش های چندان معتبری را شامل نمی شوند.

به گفته مؤلف در تدوین این کتاب، همهٔ مقتل‌های کهن و متأخر و مهم‌ترین مقتل‌های جدید، از نظر گذشته است و نگارش هر یک از فصل‌های کتاب، با در نظرگرفتن صلاحیت و سابقه مطالعاتی، به یک محقق سپرده شده است. پس از نگارش هر فصل، مدیر پژوهش و سپس اعضای شورای علمی آن را بررسی کرده، موارد لازم را برای اصلاح یا تکمیل به نویسنده بازگردانده‌اند.

مطالب و بخش های کتاب :

جلد اول :

بخش اول: فصول مقدماتی

سیری در مقتل‌نویسی و تاریخ‌نگاری عاشورا از آغاز تا عصر حاضر، سیری در ادوار زندگی و شخصیت امام حسین(ع)، شهادت امام حسین(ع) در گفتار پیامبران و امامان، فضیلت گریستن و عزاداری برای امام حسین(ع) و تحلیلی درباره آن، ریشه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قیام امام حسین(ع)، فلسفۀ قیام امام حسین(ع)، پیشگویی‌ها و هشدارهای معصومان دربارۀ تسلط بنی‌امیه

بخش دوم: امام حسین(ع) و معاویه

موانع قیام امام حسین(ع) بر ضد معاویه، مواضع امام حسین(ع) در برابر حکومت معاویه و مبارزات سیاسی آن حضرت

قضیۀ ولیعهدی یزید

بخش سوم: نهضت عاشورا از آغاز تا ورود امام حسین(ع) به کربلا

امام حسین(ع) در مدینه، امام حسین(ع) در مکه، ساختار سیاسی ـ مذهبی کوفه، امام حسین(ع) در راه کوفه

بخش چهارم: امام حسین در کربلا

از ورود امام به کربلاتا روز عاشورا، رویدادهای روز عاشورا تا شهادت بنی‌هاشم، مبارزه و شهادت بنی‌هاشم، کیفیت نبرد و شهادت امام حسین(ع)، حوادث پس از شهادت امام(ع)

جلد دوم

بخش اول: حوادث پس از عاشورا

اهل بیت در کوفه، اهل بیت در مسیر شام، اهل بیت در شام، اهل بیت در مدینه، تداوم نهضت حسینی به رهبری امام سجاد(ع)

بخش دوم: پیامدهای قیام عاشورا

پیامدهای تکوینی، پیامدهای اجتماعی و سیاسی

بخش سوم: مباحث پیرامونی نهضت عاشورا

پژوهشی در اربعین سیدالشهدا، فلسفهٔ عزاداری برای امام حسین(ع)، سیر تاریخی عزاداری برای امام حسین(ع)، واقعهٔ عاشورا در آینه آمار و ارقام، پرسش‌ها و پاسخ‌های عاشورایی

بخش چهارم: شرح حال و زندگی‌نامه اصحاب امام حسین(ع)

شرح حال شهدای بنی هاشم، شرح حال غیر بنی هاشم