مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه (امام حسین در مکه مکرمه)
پديدآورنده : نجم الدین طبسی
مترجم : عبدالحسین بینش
زمان پدیدآورنده: معاصر
ناشر : کوثر غدیر
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1381 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 359
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه (امام حسین در مکه مکرمه)

پژوهشی است در باره حضور امام حسین(ع) در مکه، و زمان و چگونگی خروج آن حضرت از مدینه در پی در خواست از امام برای بیعت با یزید.

پژوهشی است در باره حضور امام حسین(ع) در مکه، و زمان و چگونگی خروج آن حضرت از مدینه در پی در خواست از امام برای بیعت با یزید. نویسنده که از علمای سیره نگار اهل بیت(ع) است، در این کتاب کوشیده است با نگاهی نو و با استناد به منابع حدیثی، تاریخی، تفسیری و کلامی عمدتاً شیعی و احیاناً اهل سنت، در باره ابعاد حضور کوتاه مدت امام حسین(ع) در مکه به خوانندگان اطلاعاتی جدید بدهد.

وی پیش از شروع به مباحث اصلی کتاب، گزارشی از ساختار قبیله ای مکه در آن دوران ارائه می دهد و آن گاه وارد مباحث اصلی شده و آنها را در سه فصل سامان داده است:

مؤلف در آغاز از ورود امام به مکه و استقبال مردم از ایشان و نامه های آن حضرت به ولایت های گوناگون و مردم آن دیارها، سخن می گوید و آن گاه از نخستین شهید نهضت امام حسین در بصره یاد می کند و اعزام مسلم به کوفه و خطابه های امام در مکه و تبدیل حج امام به عمره مفرده را تشریح می نماید.

در فصل میانی کتاب، از بنی امیه و حکومت محلی اموی در کوفه و تلاش آنها برای تمرکز حکومتشان در شام، و حکومت های محلی مدینه، بصره، کوفه، و تحرک آنها در مکه، سخن گفته و توطئه برای دستگیری و یا قتل امام گزارش و تحلیل شده است.

فصل پایانی کتاب در باره تکاپوی مردم در مکه و تلاش های عبدالله بن عباس و عبدالله بن جعفر در این زمینه، و دلایل نپیوستن این دو به کاروان امام، دیدار عبدالله بن جابر با امام، و تحرک های برخی از صحابه مانند ابوسعید خدری است، و در ادامه، تحرک مردم کوفه و اجتماع آنها و اعزام نماینده از کوفه به سوی امام حسین در مکه، و ارسال پیک های فراوان مردم آن دیار به امام و انتظار کوفیان برای عزیمت امام به سوی مکه و نیز تحرک مردم بصره، گزارش و تشریح شده و از سفر ابن زیاد به کوفه و پیوستگان به کاروان امام در مکه نیز یاد شده است.

یادآوری
در «کتاب شناسی توصیفی اهل بیت(ع)» از صفحه ۸۵ تا ۸۷ دو کتاب معرفی شده اما عنوان و شناسنامه ی کتاب ها جا به جا شده اند.